Ebben az életkorban a gyermeket pozitív életérzés tölti el, mert egyre ügyesebben és pontosabban képes mozogni. Ez az életérzés szorosan kapcsolódik a pozitív önértékeléshez.
Minden gyerek rendelkezik a természetéből fakadó mozgásigénnyel, ez azonban azt is jelenti, hogy elegendő lehetőséget kell kapnia ahhoz, hogy ezt ki is tudja élni. Ez manapság nem is könnyű, gondoljunk csak a szűkös lakásokra és az életmódbeli szokásokra, ami már a kisgyermekeket is a képernyő vagy a számítógép elé kényszerítik.
Ebben az életkorban a beszédfejlődés egyre jobban halad. Négyévesen a gyerekek képesek beszámolni a saját élményeikről. Legtöbbször már nyelvtanilag tökéletesen helyes egész mondatokban tudnak beszélni. Továbbra is sok kérdést tesznek fel, mivel egyre inkább érdeklődnek az okok és összefüggések iránt.
A gyerekek képzeletében a különböző élmények kombinálódhatnak egymással. A fantáziát valóságként élhetik meg, és úgy is mesélhetik el. Eközben nem "hazugságról" van szó, hanem egyszerűen a gyermeki élet érzékelésének és az észleltek visszaadásának egy másik lehetőségéről.
Fokozatosan tudatára ébrednek képességeiknek. A sikereket saját ügyességükre és igyekezetükre vezetik vissza, a kudarcokat azonban szívesen fogják rá külső nehézségekre. A sikerek és kudarcok reális megítélését szüleik vagy nevelőik visszajelzései által tanulják meg. Fontos az őszinte értékelés. Ha a kicsi megbirkózott egy faladattal, alapvetően a dicséret álljon előtérben.
Ha megdicsérjük gyermekünket és újra és újra barátságosan felkérjük, hogy egy feladatot, játékot vagy valami új dolgot próbáljon ki, akkor megkönnyítjük számára az igény és a teljesítmény iránti motiváció kifejlesztését. Ezek fontos feltételei az eredményes iskolai tanulásnak.
Sok gyereknél felébred az érdeklődés saját nemisége iránt. Gyakran megfigyelhető a négy-ötéves kicsiknél, hogy különösen vonzódnak az ellenkező nemű szülőjükhöz. Ez a rendkívüli érdeklődés az azonos nemű szülővel való azonosuláskor, úgy ötéves korban megszűnik. A lányok érzik, hogy édesanyjukra hasonlítanak, a fiúk pedig édesapjukra. Kialakul a nemi szégyenérzet is.
A szülők által mutatott magatartásmintákat és értékeket a gyerekek átveszik, a lelkiismeret kialakulása fokozatosan lezárul. Sok gyerek most már nem csupán külső segítséggel tudja a "helyes" és "helytelen", a "jó" és "rossz" fogalmát megkülönböztetni, hanem lelkiismeretük segít nekik az ilyen jellegű különbségek felismerésében. A gyerekek ezután képesek a "hibás viselkedés" esetén bűntudatot érezni. Kialakul egy határozott igazságérzet is. Ha ajándékot osztanak szét, akkor az óvodás gyerekek azon vannak, hogy mindenki egyformán kapjon.
Utolsó kommentek