A pici lányom 5. születésnapja körül megkeresett a védőnénink, hogy időpontot egyeztessünk státusz vizsgálathoz, melynek eredménye állítólag fontos az iskolaérettség megállapításához.
Természetesen nem készültem semmi komoly megmérettetésre, de a kérdések hallatán valahogy olyan érzésem támadt, mintha jó 10-20 évvel lemaradtunk volna a gyermekfejlődés meghatározásával. Hiszen annyira egyértelmű, hogy egy 5 éves gyerek tudja a nevét, ismeri a színeket, a testrészeit és tud 5-ig számolni. A mai gyerekek 5 évesen már nemcsak magyarul, de angolul is elszámolnak 20-ig és képesek az érdeklődési körükbe tartozó témáról akár félórás kiselőadást tartani, továbbá profi módon kezelik a számítógépet.
A védőnő azonban felvilágosított, hogy az általam említettek azért nem minden kisgyereknél általánosak. Nagyon sok olyan család van, ahol bizony nem foglalkoznak a kicsikkel és nem is veszik észre, ha probléma van velük. A szűrővizsgálatnak tulajdonképpen az a célja, hogy a betegségek, elmaradások korai felismerésével megelőzzék a későbbi gondokat.
Egyébként nemcsak azoknál a gyerekeknél lehetnek elmaradások, akiknek a szociális körülményei nem teszik lehetővé a különböző fejlesztéseken való részvételt. Annak a kisgyereknek is lehetnek problémái, aki rendezett családban, jó anyagi körülmények között él, csak éppen nem a megfelelő fejlesztő foglalkozáson vesz részt. A szülők ugyanis hajlamosak azt hinni, hogy a nyelvi órák, a képességfejlesztő foglalkozások fontosabbak, mint a mozgás.
Gyakorló szülőként azonban látom és tapasztalom, hogy a mozgásfejlesztés méltatlanul háttérbe szorul, pedig számtalan tanulási, pszichés és személyiségfejlődési probléma kiküszöbölhető lenne a megfelelő mozgásfejlesztési gyakorlatok folyamatos végzésével. A hangsúly a folyamatoson van, ugyanis néhány hetes gyakorlással már érhető el javulás, de ha abbahagyják, a fejlődés ugyanúgy megreked, mint előtte.
Az iskolai életre való felkészülésben, de a mindennapok során is fontos szerepe van a megfelelő grafomotoros fejlesztésnek. Elsősorban a rajz- és íráskészség elsajátítását segíthetjük a grafomotoros gyakorlatokkal, de a cipőfűzés, ruhagombolás, masnikötés, cipzár behúzás szintén ide tartozik. Azok a gyerekek, akik nem szeretnek rajzolni, gyöngyöt fűzni vagy egyéb aprólékos kézműves munkát végezni, valószínű, hogy nem tudnak cipőfűzőt kötni és kabátot gombolni sem. Ezekből a jelekből következtethetünk arra, hogy nem megfelelő gyermekünk grafomotoros mozgása. De nem kell elkeseredni, hiszen számtalan játékos feladat létezik, amit a gyerekek szívesen végeznek és nagyon szép eredmények érhetők el általuk.
Különösen az 5-7 éves korosztálynál lehet ugrásszerű fejlődést elérni, hiszen a normál érési folyamat során ekkor zajlik le a finommozgás koordinációjáért felelős agyi struktúrák kiépülése.
A kicsik körében nagyon népszerűek a mutogatós mondókák, melyek a ritmusérzék és szem-kéz koordináció összehangolásával alkalmasak a grafomotoros mozgás fejlesztésére.
Zireg-zörög, nyikorog,
országúton mi forog? (járás karkörzéssel)
Kicsi kocsi megy az útra,
csak egy kicsi csacsi húzza. (gyorsabb járás)
Kecske mondja mek-mek-mek,
nem ugrálok én kendnek. (ugrálás)
Fáj a kutyámnak a lába,
mert megbotlott a szalmába'.
Ördög vigye a szalmáját,
miért bántotta kutyám lábát.
(A gyerekek négykézláb állnak, és körbe járnak a teremben, mint a sánta kutya, közben mondogatják a versikét.)
Kerekecske, gombocska,
volt egy kicsi dombocska. (a tenyér csiklandozása)
Dombon állt egy házikó, (a kezekkel háztető formálása)
házikóban ládikó, (a kezek ökölbe szorítása)
ládikóban kerek tálca, (az ököl nyitása)
a tálcán meg öt pogácsa. (az ujjak megfeszítése)
Arra ment az egérke,
mind megette ebédre. (a másik kézzel mindegyik ujj megérintése)
Rigómama számolgatja,
megvan-e az öt fióka:
1, 2, 3, 4, 5. (a gyerek az ujjain számolja)
Mind megvannak, ásítanak,
lassan-lassan elalszanak. (az ásítást és az alvást imitáljuk)
Két kis madár ül a fán,
egyik Péter, másik Pál. (az asztalt ütögetjük két mutatóujjunkkal)
Szállj el Péter, szállj el Pál! (az egyik, majd a másik ujjat is felemeljük)
Gyere haza Péter, gyere haza Pál! (először az egyik, majd a másik ujj visszaengedése az asztalra)
Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél hasonló témában olvasni, iratkozz fel a blogértesítőre, hogy szólni tudjak, ha új bejegyzés érkezik.
Utolsó kommentek