Kreatív gyermeknevelés

Gyakorlatias tanácsok babák, kisgyermekek játékos készségfejlesztéséhez; gyermeknevelési problémák kreatív megoldása. Mondókák, dalok, gyerekversek; kreatív ötletek gyerekeknek.

Blogértesítő

Online gyermeknevelési tippek, kreatív ötletek és mondókák

Add meg az e-mail címedet és azonnal értesítést kapsz a friss blogbejegyzésről.

Delivered by FeedBurner

Baglyos naptár

Owl Lover 2013 Calendar

www.kismamainfo.eu

Ha a kisbabás témák érdekelnek (teherbeesés,terhesség, babafejlődés, szoptatás): http://www.kismamainfo.eu/

Utazási ajánlat

Hirdetések

okosanya rovatok

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1 éves baba (2) 2 éves gyermek (1) 3 (1) 3 4 (1) 3 éves (1) 4 hónapos baba (1) 6 hónapos baba (1) abc (1) ábécé (1) ablakdísz (1) ablakkép (4) ablak zsiráf (1) add tovább (1) advent (6) adventi házikó (1) adventi koszorú (2) adventi mese (1) adventi naptár (2) aggódás (1) agresszió (4) agy (1) agyvelőgyulladás (1) ajándék (7) ajándékötletek (2) ajándékötletek anyák napjára (1) alexandriai szent katalin (1) alkohol (2) alkotás (1) állatok (2) alma (2) almamag (1) almás (1) alma együttes (2) álmok (1) altató (1) alvás (2) alvászavar (1) andrás nap (1) andrás pogácsa (1) angyal (1) angyalfogó (1) angyalka (2) angyalok (1) antibiotikum (1) anya (11) anyag (1) anyák napi kifestő (1) anyák napi mesék (1) anyák napi torta (1) anyák napi versek (2) anyák napi versek nagymamáknak (1) anyák napja (4) anyaméh (1) anyaság (1) anyatej (3) anyuka (1) apa (2) apás mese (1) április (1) aranyeső (1) arcnézegetés (1) arcpír (1) árnyjáték (1) árnykép (1) ásványi (1) autó (1) a part alatt (1) baba (22) babafejlesztés (3) babagondozás (2) babakelengye (1) babakonyha (1) babatornáztató (1) babzsák (1) baglyos mondóka (1) baktérium (1) bál (1) balázs (1) balázsáldás (1) balázsolás (1) balázs járás (1) bálint (1) ballagás (1) bányász (1) bárány (1) barbie (1) barkácsolás (2) barkácsötlet (2) barkácsötlet gyerekeknek (1) bátorítás (1) beharangozó (1) bejegyzés (1) béka (3) belső (1) bemelegítés (1) benedek (2) beszéd (4) beszédfejlődés (1) beszélgetés (1) bettelheim (1) bevásárlás (2) bevásárló (1) biciklizés (1) bilibo (1) bimbó (1) birkózás (1) birtalan ferenc (1) biztonság (2) blog (1) blogger (1) blues (1) bocs (1) bogyó (1) bogyók (1) bohóc (1) böjt (2) bokrok (1) bölcsesség (1) boldizsár ildikó (2) bolt (1) bőr (3) borbála ág (1) borbála nap (1) boribon (1) borsó (1) borsótörő mondóka (1) boszorkány (2) boszorkányok (1) boszorkánypogácsa (1) búcsúzás (1) bújócska (1) büntetés (5) busójárás (1) célba dobás (1) ceruza (1) cigánylány (1) cikk (1) cinege (3) cintányér (1) cipő (1) cipó (1) cipőfűző (1) cipősütő mondóka (1) cirmos (1) citromlé (1) csacsi (2) csacsis vers (1) család (13) csecsemő (9) csendes éj (1) csengettyű (1) csengő (1) csibe (1) csiga (3) csigabiga (1) csiklandozás (1) csíkok (1) csillag (1) csillagszóró (1) csípés (1) csipesz (1) csipkedés (1) csipkedő (1) csipkedő mondókák (1) csipkerózsika (1) csiripelés (1) csóka (2) csoki (1) csomag (1) csondor kata (1) csukás istván (1) cukorbetegség (1) cumi (1) cumisüveg (1) dackorszak (6) dadus (1) dagasztás (1) dal (3) dallam (1) dalok (2) dalolás (1) dekoráció (1) denevér (1) derelyefőzés (1) dicséret (1) dió (3) díszítés (1) diszlexia (1) disznóvágás (1) dísztök (1) dob (2) dobó (1) dobolás (2) dohányzás (1) dologtiltás (1) donászy magda (5) don bosco (1) dorombol (1) dr. (1) dúdolás (1) dúdoló (1) dühroham (1) duzzadt (1) édesanya (4) édesség (1) egészség (2) egészséges étkezés (1) egyház (1) elaboráció (1) elek (1) élelmiszerek (1) élménypark (1) elsőszülött (2) emancipáció (1) emlékezés (1) emlékezet (1) éneklés (3) eq (1) erdő (2) érintés (4) erőszak (1) érzelmek (2) érzelmi (2) érzés (1) érzések (1) eső (7) esős idő eltöltése gyerekekkel (1) esti (1) esti mese (1) étkezés (1) étrend (1) éves (2) év madara (1) fájdalom (2) fák (2) fakéreg minta (1) falevél (2) falevélkép (1) fánk (2) fantázia (1) fáradtság (4) farsang (5) farsangi (1) farsangi gyerekvers (1) farsangi hiedelmek (1) farsangi köszöntők (1) farsangi mondóka (1) farsangi szokások (1) farsangvasárnap (1) február (2) fecske (3) fedő (1) fehérje (1) fehér karácsony (1) fejlesztés (4) fejlesztése (1) fejlesztő (1) fejlesztő játék (1) fejlesztő játékok (13) fejlóbálás (1) fejlődés (2) feldolgozás (1) félelem (1) felelősség (1) felriadás (1) fény (1) fénykép (1) fényképalbum (1) fényképezőgép (1) fenyőfa (1) fenyőfácska (1) fenyőgally (1) ferenc (1) férj (1) férjjóslás (1) fertőzés (1) fertőzések (1) festék (2) festés (3) fésű (1) fesztivál (1) feszültség (1) figyelem (3) figyelés (1) foci (1) fogászat (1) fogfájás (1) fogó (1) fogszabályozás (1) fogzás (1) folsav (1) fonás (1) formázás (1) fotó (1) főzés (2) főzőcske (1) főzőcskézés (1) főzőcskéző (1) gazda (1) gazdag erzsi (2) genetikai (1) gesztenye (2) gesztenyebáb (1) gesztenyebagoly (1) gesztenyefalevél (1) ginott (1) gitár (1) gólya (5) gólyablog. (1) gólyás vers (1) grafomotoros mozgás (1) gúnár (2) gyász (1) gyengédség (1) gyerek (79) gyerekdal (11) gyerekek (22) gyerekeknek (2) gyerekfejlesztés (1) gyerekjáték (1) gyerekjog (1) gyerekkönyv (3) gyerekkor (1) gyerekszoba (4) gyerekszoba dekoráció (13) gyerekszoba díszítés (1) gyerekvállalás (1) gyerekvers (50) gyerekversek (4) gyerekzsúr (1) gyermek (64) gyermekdal (2) gyermekdalok (1) gyermekfejlesztés (18) gyermekfejlődés (1) gyermeknevelés (22) gyermekvállalás (1) gyermekvers (2) gyertya (6) gyertyaszentelés (1) gyertyaszentelő boldogasszony (1) gyógyszerek (1) gyógyszerszedés (1) gyöngyfűzés (1) gyöngyvirág (1) gyűjtögetés (1) gyümölcs (2) gyümölcsfaág (2) gyurma (2) gyűszűvirág (1) hagymakalendárium (1) hagyomány (5) hajnal anna (1) halacska (1) halál (1) halász judit (1) halláscsökkenés (1) halloween (2) halloween parti (1) halottak napja (1) hamvazószerda (1) hang (1) hangszer (4) hangszerkészítés (2) hangverseny (1) hányás (1) hányinger (1) harang (1) harangöntő (1) harkály (2) harmónia (1) harmonikus (1) hároméves (3) harry (1) hasfájás (2) hasgörcs (1) hasmenés (1) hat (1) határok (1) havazás (1) házacska (1) házimunka (2) héja (1) hiedelem (2) hintaló (1) hintázás (1) hippocampus (1) hiszti (1) (4) hóangyal (1) hobbi (1) hóember (1) hőemelkedés (1) hógolyó (1) homok (1) homokozás (1) hónapos (1) hóolvadás (1) hordozókendő (1) hóvirág (6) hóvirág origami (1) hull a pelyhes (1) hús (1) húshagyókedd (1) húsvét (13) húsvéti mese (1) húsvéti motívum (1) húsvéti nyúl (1) húsvéti versikék (2) ibolya (1) idegrendszer (1) idő (1) időjárás (1) időjóslás (7) immunrendszer (2) ingerlékenység (2) inkubátor (1) íny (1) iq (1) iskola (3) iskolája (1) iskolakezdés (1) iskoláskorú gyermek (1) járás (1) jász attila (1) játék (32) játékok (2) játékos dalok (1) játékos fejlesztés (2) játékos matematika (1) játékötlet (1) játék újszülött babával (1) játszóhely (1) játszószoba (1) jazz (1) jég (1) jelmez (2) jelmezekhez (1) jelmezversek (1) jézus (1) joga (1) jóslás (1) józsef (1) kábítószer (1) kalózkapitány (1) kályha (1) kányádi sándor (6) kapitány (1) karácsony (18) karácsonyfa (3) karácsonyi dal (1) karácsonyi dalok (14) karácsonyi ének (1) karácsonyi készülődés (1) karácsonyi mondóka (1) karácsonyi vers (1) karácsonyi versek (5) karkötő (1) karmester (1) karrier (1) karton (1) kartonpapír (1) kasztanyetta (1) katalin (1) katalin nap (2) katicabogár (1) katicabogaras torta (1) katicabogárka (2) katicás falvédő (1) katicás gyerekvers (1) katicás mesekönyv (1) katicás ovispárna (1) katicás sablon (1) katicás színező (1) katicás zeneszárszámok (1) katona (1) kávé (2) kecske (1) kenguru gondozás (1) kenyérsütés (1) kép (1) képernyő (1) képességfejlesztés (2) kéregminták (1) kerék (1) kerékgyártó (1) kereszténység (1) kert (1) kertészkedés (1) készítés (1) készségfejlesztés (7) kétéves (3) kétéves gyermek (1) kétfilléres (1) kéz (1) kézműveskedés (1) kiállítás (1) kicsik (3) kiegyensúlyozottság (1) kikelet (1) kirakós (1) kirándulás (5) kisbaba (4) kisgyerek (3) kisgyermek (2) kisharang (1) kislányok (1) kismadár (1) kismama (4) kisnyúl (1) kistesó (1) kistestvér (2) kiütés (1) kíváncsiság (1) klasszikus zene (1) kocogás (1) kókuszdió (1) kólika (1) kommunikáció (1) koncert (1) konfliktus (1) könyv (7) könyvajánló (2) könyvek (1) könyvfesztivál (1) koordináció (1) koraszülés (1) koraszülött (3) koraszülött baba (1) korkülönbség (1) korlátok (1) körömrágás (1) körtánc (1) köszöntő vers pedagógus napra (1) koszorú (1) kötődés (3) következetesség (1) középsős (1) kreatív (9) kreativitás (2) kreatív gyerek (1) kreatív gyermekfejlesztés (1) kreatív játék (2) kreatív ötlet (1) kreatív ötletek anyák napjára (1) kreatív ötletek esős napokra (1) kreatív ötletek gyerekeknek (13) kullancs (1) kuvik (1) labda (4) labdás mondóka (1) labilis (1) lakoma (1) laktóz (1) lámpás (2) lapbook (1) legenda (3) legkisebb (1) levél (3) levél lenyomat (1) liba (2) libacsont (1) libás mondókák (1) libás süti (1) linzer (1) lista (2) locsolás (1) locsolkodás (1) locsoló versikék (1) logopédia (1) lovacska (1) lovagoltatás (1) lovagoltatós mondókák (1) luca nap (4) lúd (2) lufi (4) lussibrud (1) lyme kór (1) mackó (1) mackómese (1) madár (2) madarak (1) madaras dolgok (1) madaras színező (1) madáretető (1) madárijesztő (2) magas (2) magasabb (1) magyar népmese napja (1) mák (1) március (1) március 15. (1) március 8. (1) március hónap (1) marék veronika (1) mária (1) márton nap (2) második (1) másodszülött (1) masszírozás (2) matematika (2) mátyás (1) mécses (1) medve (2) meglepetés (1) megtermékenyülés (1) méhecske (2) méhnyálkahártya (1) meleg (2) memória (2) memóriajáték (1) menetelés (1) mennyből az angyal (1) mérgező (1) mese (23) mesehallgatás (1) meseírás (1) mesék (19) mesekönyv (4) mesemondás (1) mézeskalács (1) mikulás (14) mikulás ablakdísz (1) mikulás ablakkép (2) mikulás dal (3) mikulás vers (8) minták (1) mintázat (1) mogyoró (2) mohács (1) mókus (2) mókuska (1) mókusos vers (1) molnár (1) mondóka (32) mondókák (23) mondókák a szélről (1) mondókák gyerekeknek (1) mondókák ovisoknak (1) mondókák pici babáknak (1) mondókázás (2) mozgás (5) mozgásfejlesztés (3) mozgásfejlődés (1) mozgáskoordináció (1) mozgásos játékok (6) műanyag (1) munkamegosztás (1) munkatilalom (1) műtét (1) mutogatós mondóka (1) mutogatós mondókák (2) muzsikálás (1) nagyanyó (1) nagymama (3) nagymami (1) nagymozgás (1) nagyok (1) nagyszülők (1) nagy lászló (1) napja (2) napsugár (1) nárcisz (1) nefelejcs (1) nemes nagy ágnes (3) néni (2) népdal (3) néphit (2) népmese (4) népmesék (1) népmese napja (1) néprajz (1) néprajzi múzeum (1) népszokás (10) népszokások (2) népzene (2) nevelés (2) neveléspárti (1) neveletlen (1) névnap (1) névnapi köszöntő (1) nőnap (2) nőnapi versek (1) november (1) nyafogás (1) nyáladzás (1) nyár (1) nyaralás (1) nyelvtörők (2) nyílt kérdés (1) nyűg (1) nyűgösség (1) nyúl (3) nyulacska (3) nyuszi (15) nyuszis mese (3) ó (1) odú (1) ököl (1) okos (1) okosanya (1) okos baba (1) ölbeli mondóka (1) olló (1) ólomöntés (1) ólrugdosás (1) oltás (1) öltözködés (3) öltöztetés (2) öltöztetős játék (1) olvadás (1) olvasás (5) önállóság (4) önálló gondolkodás (1) önbizalom (2) önbizalom növelés (1) önfegyelem (1) önmegnyugtatás (1) önmegtartóztatás (1) opitec kft (1) orgona (2) origami (1) őrlámpa (1) öröm (1) orrmandula (1) országok (1) orvos (1) orvosi (1) osvát erzsébet (2) ősz (6) őszanyó (1) őszi (1) őszi gyerekvers (1) őszi levelek (1) őszi mondókák (2) őszi termések (3) őszi vers (1) ösztönzés (1) ötéves gyermek (1) ötlet (1) ötletek (1) ötletek gyerekszobába (1) ovis (1) ovisok (1) ovis beszoktatás (1) ovis farsang (1) óvó (2) óvoda (5) óvodakezdés (1) óvodás (3) óvónéni (1) óvó néni (1) őzek (1) őzike (2) pagony (1) pajzán népmesék (1) pályázat (1) pán (1) panni (1) pán péter szindróma (1) papírrepülő (1) papírsárkány (2) papírvágás (1) párjóslás (1) park (1) párkapcsolat (2) pásztorok (2) pausz (1) pedagógus (1) pedagógus nap (1) pénz (1) péter (1) petesejt (1) pihenés (1) pillangó (1) pille (2) piros (2) piros tojás (1) pocok (1) pocsolya (1) pogácsa (1) pókember (1) potter (1) pöttyös (1) pozitív (1) pszichológiai (1) pszichológus (1) püspök (1) puszi (1) rabszolga (1) ragasztás (1) rágcsálás (1) rajz (2) rajzolás (2) ranschburg jenő (1) recept (1) remény (1) rendellenesség (1) rendrakás (1) rendszeresség (1) rendű (1) rh faktor (1) ribizli (1) rigó (2) ringatás (1) riport (1) ritmus (7) ritmusfejlesztés (1) robot (1) róka (3) rókás mondóka (1) rossz (1) rugdalózás (1) rumbatök (1) rumini (1) sablon (3) sajt (1) saláta (1) sándor (1) sárga (1) sárgarépa (1) sas (1) sebestyén istván (1) seholsziget (1) seprű (1) sérülés (1) séta (3) simogatás (1) sír (1) sírás (2) söprés (1) sötét (1) sterimar (1) stratégiai játék (1) stressz (2) stresszoldás (1) súlyfelesleg (1) sündisznó (1) süni (1) sünis vers (1) sütemény (4) sütés (3) süti (1) sütőtök (1) suttog a fenyves zöld erdő (1) svédország (1) szabadtéri (1) szabadtéri játékok (7) szabályok (4) szabó lőrinc (1) szalai borbála (1) szalicilsavas (1) szalóki ági (1) számítógép (2) számok (1) száncsengő (1) szánkózás (1) szarka (1) szarvacska (1) százszorszép (1) székrekedés (1) szél (6) szélcsengő (1) szélerőmű (1) szeles (1) szellem (1) szellemzsák (1) szellő (1) szélmalom (1) szélzsák (1) személyiség (5) szénhidrát (1) szent (1) szent márton (1) szent márton vesszeje (1) szepes (1) szép fenyő (1) szerencse (1) szerepjáték (3) szeretet (3) szertartás (1) szigor (1) szijj (1) szín (1) színezés (1) szoba (1) szöcske (1) szokás (1) szopás (1) szopi (1) szoptatás (4) szükséglet (1) szülés (3) születési sorrend (2) születésnap (2) születésnapi zsúr (1) szülinap (1) szülő (13) szülők (1) szűz (1) tábor (1) találkozás (1) találós kérdés (1) tánc (3) tanító (1) tanulás (7) tapasztalat (2) tapintás (2) táplálás (2) táplálkozás (1) taps (1) tapsolás (1) tapsoló (1) tapsolós játékok (1) tápszer (1) tarbay ede (3) tárgy (1) tarisznyás (1) tavasz (14) tavaszi mondókák (1) tavaszi mondókák ovisoknak (1) tavasztündér (1) tehéntej (1) tejszínhab (1) teke (1) tél (5) télapó (14) télapó dal (2) télapó vers (6) televízió (1) téli versek (3) télkergető (1) temetés (1) tengelice (1) tenkes (1) tenyér (1) térérzékelés (1) terhesség (9) terhességi (1) termések (2) termésvarázslás (1) természet (1) természetpárti (1) testi (1) testtartás (1) testvér (1) tévénézés (1) tévézés (1) tilos (1) tipegő (3) tippek esős napokra (1) többgyermekes (1) tócsa (2) tojás (5) tojásdobálás (1) tojásfestés (2) tojásfutás (1) tojásgurítás (1) tojásos játékok (1) tojástapogatás (1) tojásütközet (1) tök (1) töklámpa (1) töklámpás (1) tökleves (1) top menedzserképzés (1) tornagyakorlatok (1) tornázós mondóka (1) törökbasa (1) torokfájás (1) torta (1) totyogó (3) toxoplazmózis (1) tőzike (2) trixi (1) tücsök (1) túlterheltség (1) tüzér (1) tyúk (2) tyúkültetés (1) ugrálás (3) ugrókötél (1) ugrókötelezés (1) ugrókötelezik (1) ügyességi játék (1) ügyintézés (1) újbor (1) újév (1) ujjgyakorlatok (2) ujjszopás (1) újságpapír (2) újszülött (3) ultrahang (1) ünnep (6) úszás (1) utánzás (3) utánzós (1) utánzós mondókák (1) utazás (1) ütögetés (1) üvegfestés (1) üveggolyó (1) üvegmatrica (1) uzsonna (1) vadgesztenye (3) vallás (1) válság (1) varázskép (1) varázsleves (1) varjú (3) várnai zseni (1) varrás (1) vásár (1) vasárnap (1) védőoltás (1) védőszent (4) vegetáriánus (2) vekerdy tamás (1) verbális (1) veréb (1) verés (1) vérkeringés (1) vérnyomás (2) vers (5) versek (3) versikék (1) vérvétel (1) veszélyes (2) vetélés (1) viasz (1) videó (1) vigasztaló mondókák (1) világosság (1) villám (1) virág (7) virágok (1) virágoztatás (1) vírus (1) viszér (1) vita (1) vitamin (2) vitaminpótlás (1) vízkereszt (1) vizsgálat (1) vonat (1) webkamera (1) weöres sándor (1) zabálócsütörtök (1) zajok (1) zárt kérdés (1) zászló (1) zelk zoltán (1) zene (13) zenélés (1) zenetanulás (1) zokni (1) zöld (1) zöldség (1) zöldségek (1) zongoradarab (1) zsírkréta (3) Címkefelhő

Bilibo, a fejlesztő játékok királya

2009.04.29. 14:06 - okosanya

Címkék: játék gyerek gyermek bilibo

A Kismama újságban találtam egy nagyon klassz fejlesztő játék ötletet. A neve Bilibo. Az alapvető kagylóformának köszönhetően teret enged a gyermek képzelőerejének. Itt nézheted meg róla a videót:

 

  

Ahelyett, hogy előre meghatározott játékformát kényszerítene a gyerekre, az értelmezési lehetőségek egész tárházát nyitja meg előttük. Az évek során lehet sisak, teknőcpáncél és pajzs is. Arra ösztönzi a gyerekeket, hogy saját maguk találják ki játékaikat, azaz aktív és kreatív módon foglalják le magukat.

Csak a fantáziátokon múlik, hogy hol - szobában, vagy homokban, vízben, hóban - és hogyan szórakoztok ezzel a többszörös díjnyertes játékkal.

A honlapról további ötleteket meríthetsz: www.bilibo.com.

Bookmark and Share

Ének az esőben ...

2009.04.29. 13:21 - okosanya

Címkék: gyerek mese gyermek eső dalok

... és mese és mondóka, amíg egy buszmegállóban várunk arra, hogy elálljon az eső.

Az első gyermekem születése után néhány hónappal nagyon elkapott bennünket egy nyári zápor, ráadásul csak néhány napja költöztünk  a városba és fogalmam sem volt, mit csináljak. Bár az igazsághoz hozzátartozik, nem is  nagyon gondolkodtam, csak rohantam haza, hogy minél előbb száraz helyre érjek a babakocsival.

Azóta viszont sokat fejlődtem, bizonyítja ezt a ma reggeli történet is:

 

Ma reggel fontos hivatali ügyet kellett elintéznem, mégpedig hajnali 8 órakor, ahova a kicsi lányomat is muszáj volt magammal vinnem. Ez nem jelentett problémát, igaz,  kicsit nyűgösködött, de közben kártyáztunk meg beszélgettem vele, úgyhogy elég jól megoldottuk a helyzetet.

Utána viszont jött a vészhelyzet. Ugyanis, épp, hogy kiléptünk az épületből, elkezdett csöpögni az eső, néhány pillanat múlva pedig szakadt, mintha dézsából öntötték volna. Mi pedig ott álltunk, akarom mondani, szaladtunk, de mivel nem igazán voltunk esőhöz öltözve, kénytelen voltam pótmegoldáshoz folyamodni. Tőlünk nem messze megláttam egy buszmegállót és oda kucorodtunk be, amíg elállt az eső.

És hogy mit lehet csinálni zuhogó esőben egy buszmegállóban egy türelmetlen, nyügős 3 éves gyermekkel, ahol még pad sincs, ahova leülhetnénk?

Szerencsére vittünk magunkkal egy közepes hosszúságú mesét tartalmazó mesekönyvet. Először azzal múlattuk az időt guggolva, térdelve, ahogy épp sikerült. Aztán jöttek az esővel kapcsolatos dalok, mondókák. Íme néhány belőlük:

Ess, eső, ess,

holnap délig ess,

zab szaporodjék, búza bokrosodjék,

az én hajam olyan legyen, mint a csikó farka,

még annál is hosszabb, mint a Duna hossza.

 

Mivel egy kicsit lehűlt az idő, megmozgattuk magunkat:

 

Esik az eső,

(az ujjak mozgatása)

Hajlik a vessző,

(magastartás, törzsdöntés)

Haragszik a katona.

Mert megázik a lova.

(lovagló mozdulat)

Ne haragudj, katona,

(a kezek forgatása)

Majd kisüt a napocska,

(karkörzés)

Majd játszhatunk alatta,

Megszárad a lovacska.

(lovagló mozdulat).

 

Gomba, gomba, gomba

(az öklök ütögetése)

Nincsen semmi gondja.

(a kezek forgatása)

Ha az eső esik rája,

(az ujjak mozgatása)

Nagyra nő a karimája.

(karkörzés a fej felett)

Az esőt csak neveti,

(a szájra mutatás)

Van kalapja, teheti.

(a fej ütögetése)

 

Végül egy utolsó dal, amit a napocska is talán meghallott, mert perceken belül kisütött és folytathattuk utunkat.

Süss fel nap, fényes nap,

(hívó mozdulatok)

Kertek alatt a ludaim megfagynak.

(a karokkal kör rajzolása)

Na, így is meg lehet oldani egy "vizes" helyzetet. Hazafelé pedig az összes létező pocsolyát meglátogattuk. Kicsi lányom nem is értette, hogy került a tócsa a lift közepére, vajon hogy ...?

Ha esetleg valaki most azon morfondírozik, mit gondolhattak rólunk, akik látták, hogy a buszmegállóban ugrabugrálunk, megnyugtatom, senki nem szereti nézni, ha egy gyereket bántanak, üvöltenek vele, esetleg a szakadó esőben maguk után cibálják. A mi "produkciónk" viszont biztos mosolyt csalt az arcukra; és nem utolsósorban a kislányom nagyon élvezte. (Egyébként mi rengeteg szerepjátékot játszunk lent a házak között, a füves részen, ahol mindkét oldalról erkélyek vannak és szabadon kukucskálhat mindenki, innen szereztem a rutinom.)

Bookmark and Share

Zöldség Anna és a beszélő póniló

2009.04.28. 13:18 - okosanya

Címkék: gyerek ferenc gyermek szijj gyerekkönyv

Épp most kaptam az egyik kedvenc könyvesboltom (Pozsonyi Pagony) hírlevelét, miszerint megszületett az Év Gyermekkönyve díj. Itt olvashatjátok a szerzővel készült riportot.
 
 
"A 2008-as év IBBY díjasa az Év Gyermekkönyve Kategóriában nagy örömünkre ismét egy Pagony szerző lett. Szijj Ferenc, a zseniális és különleges író Zöldség Anna és a beszélő póniló című könyve kapta meg idén a díjat. Előző könyve, a Szuromberek királyfi már előre jelzett egy izgalmas, posztmodern meseírói utat, ami a Zöldség Annában a szó jó értelmében egyszerűsödött, fogyaszthatóbbá vált, de olyan izgalmakat tartogat az olvasóknak, amik bizony nem mindennapiak. Interjúnkban kérdeztük gyerekregény írásról, tervekről és arról, hogyan válik valaki gyerekkönyvíróvá...
 
- Van-e abban igazság, hogy sokszor költők, írók azután kezdenek el gyerekkönyvet írni, amikor már született is gyerekük? Nálad ez hogyan történt?

Gondolom, aki nem direkt gyerekkönyv-szerzőnek készül, annak kell valami alkalom a gyerekkönyv-írásra, és egy ilyen alkalom lehet például egy gyerek, ahogy az én esetemben is történt, valóban. Ez is úgy megy, mint általában az irodalom, hogy "ilyet én is tudnék csinálni", meg hogy "sőt, jobbat is" – miután már az ember felolvasott néhány könyvet a gyerekének. Meg aztán első menetben hajlamos azt gondolni az ember, hogy a gyerekkönyv-íráshoz ismerni kell a gyermeki lelket, és egy szülő hogyne ismerné. Pedig ha jobban belegondolunk, nem biztos, hogy egy szülő ebből a szempontból előnyben van.

- Leképezed valamelyest a gyerekmesékbe azt a világot, ami körülvesz?

Valahogy le kell képezni, mert a szülő (a felnőtt) mindig azon van, hogy megtanítsa a gyereknek a világot, ahol majd neki később el kell igazodnia egyedül. De persze csak óvatosan lehet leképezni, különben a gyereknek rögtön elmenne a kedve az egésztől. Nem írhatok arról, hogy vannak őrültek, akik gyerekeket lőnek le, egyszerűen azért, mert mondjuk romák azok a gyerekek. Arról viszont megpróbálhatok írni, hogy például van valamiféle buta, meg nem gondolt hazaszeretet, amitől még lehet valaki nagyon is önző – de persze ő is megjavulhat.

- Milyen meséket mesélsz otthon a gyerekeknek?

Rendes meséket mesekönyvből, mindenfélét, ami jön. Például Illyés-átdolgozásokat is (Hetvenhét magyar népmese), de abban nem szeretem, hogy sűrűn váltogatja a jelen idejű és múlt idejű igealakokat.

- Honnan jönnek a szereplők nevei, mint Haén Cica, Vörhenyes Milkó, Brüsszeli Béka? Keveredik az otthoni élményekkel, családi nyelvezettel, gyerekeid mondásaival és a fantáziával?

Igen, sok minden keveredik. A Brüsszeli Béka például létező állat, és a valóságban is az Anyám tyúkját szokta szavalni, színfalhasogató átéléssel. Meg hát jó néhány otthoni elszólás, tévesztés, ötlet, gyermeki szójáték, illetve ezek továbbcifrázása.

- Már a Szurombereknél is élmény volt számomra, ami ismét csak felerősödött bennem a Zöldség Annánál, hogy rengeteg párbeszéddel dolgozol, kevesebb leíró résszel. Nekem ez a gyereknyelvet és a dinamizmust hozta felszínre, de lehet, hogy rossz felé járok...

Nem, mert tényleg, a gyerekkor első fele jórészt párbeszédben zajlik (leszámítva az effektív mesélést, felolvasást), azt talán jobban tudja követni a gyerek írásban is, és tényleg dinamikusabb, drámaibb így egy történet. Plusz a nevelési szempont: kommunikációs képességek.

- Sok ironikus, a mai világra reflektáló momentum van a két regényben. Lackfinál találkoztam ehhez hasonlóval a Kövér Lajosban. Sokszor az üzletelésről/bizniszről, a "drágaságról" írsz, ami iszonyú vicces (és minden didaktikus sallangtól mentes). Hogyan/miért lettek ezek ennyire központi témák?

A nem túl gazdag családokban ez fontos téma, úgyhogy ez is olyan, hogy van róla a gyereknek előzetes tudása, arra lehet építeni, lehet így a dologgal viccelődni. Plusz nevelési szempont.

- Nem nagy felfedezés, ha azt mondom, nem csak gyerekeknek szólnak a könyveid. Mennyire motivált, hogy a szülő is jól érezze magát olvasás közben?

Némileg összeolvad ugye a valóságban is a két horizont, a gyermeki és a szülői, szinte egy hermeneutikai szimbiózis jön létre, miért ne lehetne ezt egy meséskönyvben is leképezni?

- Előző könyvedet Roskó Gábor illusztrálta, a Zöldség Annát pedig Ménes Ágnes. Miért őt választottad?

Egyrészt adott bizonyos halvány jelzéseket már régebben arról, hogy adott esetben szívesen dolgozna együtt velem, és aztán amikor elég konkrét lett a dolog, akkor szaván (jelzésén) fogtam. De meg amúgy is gondoltam, hogy kellőképp fogékony lesz erre a kitalált alakra és a vele kapcsolatos történetekre. Itt nem annyira ironikus, mint inkább romantikus, érzelmesebb illusztrációkra volt szükség, de végül a romantika és érzelem mellett ráadásképp, szerencsére némi játékosság és irónia is bele lett rajzolva az egészbe.

- Az év gyerekkönyve díj elnyerése mit jelent számodra?

Nagy megtiszteltetést.

- És végül, de nem utolsó sorban: tervezel-e új gyerekkönyvet, vagy felnőtt kötetet a közeljövőben?

Gyerekkönyvet most nem tervezek, de nem tudhatom, mit hoz az élet, mert lám, most született egy újabb gyermekem, egy fiú, és lehet, hogy ő is kiköveteli a magáét. Én próbálom majd lebeszélni, nem tudom, sikerül-e végül."
Bookmark and Share

A gyermek fejlődésének főbb állomásai (6 hetes kortól 5 éves korig)

2009.04.28. 09:17 - okosanya

Címkék: gyerek csecsemő gyermek fejlődés baba idegrendszer koraszülött személyiség

A fejlődés a csecsemő idegrendszerének érettségétől függ. Az egyes idegeket körülvevő myelinhüvely teszi lehetővé az ingerület gyorsabb vezetését. A születéskor számos ideg körül még nincs myelin, tehát az újszülött idegrendszere még nincs teljesen kialakulva. Két évbe is beletelik, amíg az agyon kívül lévő idegeken kifejlődik a myelinhüvely; ez az egyik oka annak, hogy a totyogó mozgása koordinálatlan, és ezért nem lehet tisztaságra szoktatni kétéves kora előtt, amikor is idegrendszerének fejlettsége lehetővé teszi számára, hogy uralja a hólyag- és bélműködését.

Noha kisgyermekkorban a fejlődés gyorsabb, mint később bármikor, a folyamat nem ér véget a gyermekkorral - valamennyien egész életünk során tanulunk és érünk.

A FEJLŐDÉS FŐBB ÁLLOMÁSAI:

Hathetes korára

  • Mosolyog.
  • Figyel.
  • Hason fekve rövid ideig felemeli és megtartja a fejét.

Három hónapos korára

  • Megtartja a tárgyat, amelyet a kezébe adunk.
  • Megismer embereket és tárgyakat.
  • Kacag, ha jókedvű.
  • Meg tudja tartani a fejét és a vállát.

Hat hónapos korára

  • A hasáról a hátára tud fordulni.
  • Megtámasztva ül.
  • Megfogja a csőrös poharat vagy az üveget, általában két kézzel.

Kilenc hónapos korára

  • Önállóan ül.
  • Csipesszerűen fog.
  • Figyel a nevére.
  • Mászik.
  • Integet.

Egyéves korára

  • Jár, ha fogjuk az egyik kezét.
  • Kimondja az első igazi szót.
  • Marokra fogja a ceruzát.

Kétéves korára

  • Tud futni, a lépcsőn még inkább mászik.
  • Kétszavas mondatokat használ.
  • Összetett kéréseket is teljesít.

Hároméves korára

  • Mondatokban beszél.
  • Segítséggel felöltözik.
  • Önállóan használja a vécét.
  • Képes háromkerekű biciklin biciklizni.

Négyéves korára

  • El tudja mesélni, amit a képen lát.
  • Elkezd számolni.
  • El tudja kapni a labdát.

Ötéves korára

  • Tisztán és többnyire logikusan beszél.
  • Egyszerű szavakat el tud olvasni.
  • Tud rajzolni és másolni.

A fenti adatok alapján sok szülőben felmerülhet a kérdés, mi van akkor, ha az én gyermekem csak később éri el a fejlődés egyes állomásait. A válasz nagyon egyszerű: semmi. Az adatok ugyanis csupán az átlagot jelzik, nagyon sokan később vagy korábban érik el a fejlődés állomásait.

A fejlődés megítélésében nem csupán az a fontos, hogy mit tud már csinálni, hanem az is, hogy milyen jól csinálja.

Egyes csecsemők azért fejlődhetnek például gyorsabban a többinél, mert ehhez a családi hajlam is hozzájárult: a későn elinduló totyogónak esetleg az apja is későn kezdett járni.

A gyermek személyisége is jelentősen befolyásolja a fejlődést. Egy erősebb akaratú, önállóbb gyermek hamarabb szerezhet meg és alkalmazhat új készségeket, mint egy békés, szelíd baba.

A gyermek jövője inkább múlik a személyiségén, mint az értelmi képességein.

Ha valaki esetleg azért aggódik, mert koraszülött a babája és úgy érzi, ezért nagyon le fog maradni a fejlődésben, megnyugtatom: ez a tény nem lassítja a baba fejlődését. De tekintetbe kell venni, hogy ideje előtt kezdte az életet, mire viszont eléri a kétéves kort, nem lesz különbség a koraszülött és az időre született baba között.

Bookmark and Share

A családi szabályrendszer felállítása

2009.04.27. 14:41 - okosanya

Címkék: gyerek szülő gyermek szabályok

Az egyértelmű családi szabályrendszer kielégíti a gyermek struktúraéhségét, és egyben működésbe hozza magasabb rendű agyát is.

Nem okos dolog, ha nincsenek szabályok, vagy  ha  megjutalmazzuk a szabályok megtartását, illetve büntetjük a  megszegésüket.

A családi és társadalmi szabályok révén a gyermekek és a felnőttek egyaránt biztonságban érzik magukat, míg a szabályok hiánya anarchiához és rendbontáshoz vezethet. A szabályok segítik, hogy ellenőrzés alatt tartsuk agresszív érzéseinket és uralkodjunk ösztöneink felett.

A szabályok hiánya viszont gyakran oda vezet, hogy a családtagok testileg és lelkileg is nagyon megsérülnek.

A szabályok a korrektségről szólnak, és az emberek megnyugszanak, ha azt érzik, becsületesek.

Állítsunk fel olyan családi szabályokat, amelyek a legnemesebb emberi tulajdonságokon alapulnak - jóindulat, adni, kapni, nagylelkűség és mások iránti tisztelet.

A szabályoknak legyen mondanivalójuk és legyenek találóak: pl. hogy a zsebpénzt és az előjogokat ki kell érdemelni. A szabályok legyenek igazságosak - a gyermekek nagyon jól tudják, ha nem azok.

Ezt a szabálylistát függesszük ki olyan helyre a lakásban, ahol mindenki jól látja. A következőket írhatjuk rá:

"Ne üss meg másokat!"

"Ne beszélj csúnyán!"

"Ne bántsd mások értékeit!"

"Ne légy irigy!"

"Kérj segítséget, ha valami bánt, ahelyett, hogy máson töltenéd ki mérgedet!"

Kisgyermekek esetében egyszerű, világos kifejezéseket használjunk. Az is jó megoldás, ha számukra képekkel, matricákkal vagy rajzokkal illusztráljuk a szabályokat a könnyebb megértés érdekében, továbbá jobban emlékezetükbe vésődik vizuálisan.

Amikor a gyermek idősebb, már képes értékelni az egyes viselkedésekkel kapcsolatos magyarázatokat a korrektség szempontjából, a mások tiszteletben tartásának fontosságát, valamint a nagylelkűség érzésének táplálását a kicsinyesség helyett.

Az ötévesnél fiatalabb gyermek esetében azonban egyszerű leírásokra van szükség. Menjünk le az ő szintjükre. Hangunk legyen határozott, ellentmondást nem tűrő (de nem dühös) és egyszerűen mondjuk azt, hogy:"nem", "nem tréfálok", "ha megint ezt csinálod, ez és ez lesz a következménye".

A  gyermekeknek tudniuk kell, milyen következményekkel jár a szabályok megszegése: a kedvenc játék elkobzás, háztartási munka végzése, esetleg "time-out" a családi vérmérsékletnek megfelelően.

Jó ötlet idősebb gyermekünket bevonni a családi szabályok megalkotásába, legtöbbjük képes érdemben hozzájárulni a társalgáshoz.

Jó tanács: ne felejtsük el megdicsérni gyermekünket, ha betartja a szabályokat, és ne csak azt figyeljük, hogy mikor szegi meg őket.

 

Bookmark and Share

Az együttélés szabályai a családban

2009.04.26. 01:05 - okosanya

Címkék: gyerek szülő gyermek szabályok korlátok

Ahhoz, hogy egy család jól működjön és a gyermek is jól érezze magát, különböző szabályokra és korlátokra van szükség, amit a család minden tagjának tiszteletben kell tartani. A családi és társadalmi szabályok révén a gyermekek és felnőttek egyaránt biztonságban érzik magukat.

Véleményem szerint az együttélés szabályai családonként eltérőek. Ezekről lehet beszélgetni, vitatkozni, kinek mi vált be és  miért, vagy másoknál ugyanaz a szabály, miért nem. Ennek ellenére vannak alappillérek, melyekre minden család építkezhet. Ezek a következőek:

  • A dolgok tiszteletben tartása

A kisgyermek egészséges felfedezőkedvéhez hozzátartozik a dolgok tönkretétele és szétszedése is, de meg kell tanulnia azt is, hogy ne rombolja szét szándékosan és értelmetlenül a tárgyakat és környezetét.

Ha a felépített tornyot ledönti és a kockák közben szerteszét ugrálnak, az értékes tapasztalatokkal bírhat a számára.

Ha azonban apa szemüvegét eltöri vagy a szomszéd virágait a virágágyásból kitépkedi, akkor az már más emberekkel és az ő tárgyaikkal szembeni egyértelmű határátlépést jelent, bár közben fontos élettapasztalatot gyűjt (előfordulhat, hogy nem is akart kárt okozni).

Ez a határ nincs mindig világosan körvonalazva, mégis fontos, hogy a gyerekek megtanulják környezetük tárgyainak épségét tiszteletben tartani, és ha ez már korán sikerül nekik, később tisztelni tudják majd a környező világot és a természetet is.

  • Védelem a veszélyeztetéstől

Magától értetődőnek tekinthető, hogy a kisgyermeket meg kell akadályozni abban, hogy kiszaladjon az úttestre vagy belenyúljon a konnektorba. Meg kell óvni attól, hogy önmagában kárt tegyen.

  • Mások jogainak tiszteletben tartása

A gyermeknek meg kell tanítanunk, hogy más emberek sérthetetlenségének jogát tiszteletben tartsa. Például egy kétéves gyereknek meg kell tanulni, hogy ne üssön a homokozó lapáttal más gyerek fejére.

A szabályok betartása nem jelenti azt, hogy nem élhetünk szabadon.

A szabályok a korrektségről szólnak és az emberek megnyugszanak, ha azt érzik, hogy becsületesek.

Az emberek az évezredek során az együttélés megkönnyítése érdekében különböző értékeket állapítottak meg. Ide tartozik önmagunk és mások tiszteletben tartása, a őszinteség, becsületesség, a korrektség, a felelősségtudat, az együttérzés és a beleélés képessége, a hála, a barátság, és a békülékenység. Ezeket az értékeket nem  lehet ráerőszakolni senkire sem, hisz egy ilyen módszer ellentmondana ezen értékek lényegének.

A nevelési folyamatban újra és újra meg lehet és meg is kell beszélni ezeket az értékeket, a legfontosabb mégis az, hogy mi magunk példát mutassunk. A gyermek legfőbb jellemzője ugyanis az utánzás. Egy ilyen értékrendszer értelmét  mindenki felfedezheti, ha megérti, hogy személyesen neki is az  legkellemesebb, ha barátságosan és tisztelettel kezelik, nem csapják be, ha fáj valami vagy bánat éri, akkor egy őszintén együttérző embert tudhat maga mellett, és bízhat a barátságában. Ezeknek az értékeknek az elsajátítása tesz képessé bennünket az egymással való felelősségteljes kapcsolatra.

Ha valamelyik szülő kiró egy eltúlzott büntetést, aminek semmi köze az elkövetett bűnhöz,  ezt még maga a vétkes gyerek is, mint nem tisztességes dolgot éli meg. Továbbá, ha a kiszabott büntetést a szülő nem tartatja be, elveszítheti hitelét saját gyermeke előtt.

Ezek után érthető, hogy a gyerek a jövőben nem lesz becsületes más emberekkel szemben, hisz édesanyjuk vagy édesapjuk sem mutat más példát nekik. Ha mi, felnőttek nem élünk a fent felsorolt pozitív értékek szerint, akkor elősegítjük az agresszív, bűnöző hajlam kifejlődését gyermekünkben.

Folytatás következik: A családi szabályrendszer felállítása

Bookmark and Share

Milyen mesét olvassak a gyermekemnek?

2009.04.25. 14:35 - okosanya

Címkék: olvasás gyerek mese pöttyös gyermek mária óvoda elek benedek szepes mesék panni

 

Kezdő anyukaként fogalmam sem volt róla, hogy milyen meséket kellene olvasnom pici lányomnak és ad hoc jelleggel vásároltunk neki könyveket mindenféle témából. Annyira tapasztalatlan voltam, hogy 3 hónapos korában egy hatalmas Andersen kötetet vásároltam neki, amit én is nehezen bírtam fogni, olyan súlyos volt. Az lebegett lelki szemeim előtt, milyen jó lesz hosszú-hosszú órákat tölteni olvasással ebből a könyvből.

Hát igen ... eltelt néhány hónap és közben rájöttem, az én gyerekemet egyáltalán nem érdekli ez a böhöm mesekönyv, úgyhogy el is ajándékoztam, hogy nyoma se  maradjon "elbénázott" vásárlásomnak. Az eszembe sem jutott, hogy esetleg később valóban jókat fogunk olvasni belőle. Hiába, egyszer mindenki volt kezdő anyuka ...

Szép lassan rájöttem, hogy a keménytáblás, mondókás könyveket szereti, amiket akár egymás után 10-15-ször is elolvastatott velem. Vagyis addig mutogatott, amíg nem olvastam újra és újra. Ráadásul ezekből a könyvekből jó kis házikókat lehetett építeni, és ami nagyon érdekes számomra, hogy elmúlt már 7 éves és még mindig eszébe jut néha, hogy elővegye ezeket a kis könyveket és építgessen belőlük, mindig más és más lakókkal benépesítve.

Később aztán az óvodában óvónénik felhívták figyelmünket, hogy milyen meséket olvassunk a gyereknek: mi az, amit feltétlen olvassunk és mi az, ami még várhat. Ezen útmutatás alapján teljes lelki nyugalommal kikölcsönöztem a könyvtárból az 5. születésnapja után egy Benedek Elek mesegyűjteményt és - persze, miért is ne - esti meseként több mesét is olvastam belőle. Na, ne tudja meg senki azt az éjszakát, ami ezután következett! Egy-két óra után elkezdett nyögdécselni, szipogni aztán sírdogálni és egyre jobban sírni. Több óra elteltével sikerült kihámoznom az összefüggéstelen szavaiból, hogy rosszat álmodott az esti mesékkel kapcsolatban és egyszerűen nem bírt megnyugodni. Ott és akkor eldöntöttem, hogy soha többet nem hallgatok másra, csak a saját anyai megérzésemre, ami szerintem minden anyának csalhatatlan. Úgyhogy vártunk egy évet, közben megnéztünk egy-két Benedek Elek-es bábelőadást, ami határozottan tetszett a kicsi lánynak és utána mertem csak szépen egyesével - válogatva a mesék között - újra megpróbálni az olvasást.

Második gyerekemnél nem voltak ilyen problémák, ő kapásból azokat a meséket hallgatta, amiket a nagy és egyáltalán nem izgatták fel a boszorkányos, ördögös mesék. Bár legutóbb mikor Az égigérő fát-t néztük (szintén Benedek Elek mese) a bábszínházban, a sárkány kissé megrémisztette, de mivel utána egész nap a darabról beszélgettünk, mi tetszett a legjobban, miért félt a sárkánytól, stb. estére teljesen helyére tette a dolgokat, úgyhogy nem okozott gondot az éjszakai alvásban. De ezt első gyereknél még nem tudja egy tapasztalatlan szülő, vagy legalábbis én nem tudtam ...

Természetesen volt pozitív könyvélményünk is kb. 4 éves kora körül, amikor beleszerelmesedtünk a Pöttyös Panni sorozatba. Szinte már vadásztunk az újabb és újabb könyvekre,  mivel  egyáltalán nem lehetett kapni a könyvesboltokban (valamilyen rejtélyes oknál fogva!) és a könyvtárban is nagy szerencse kellett hozzá, hogy elcsípjünk egy-egy könyvet. (Egyébként a könyvek eltűnéséről jut eszembe, hogy húsvét előtt például "szerény kis városunkban" egyáltalán nem lehetett kapni Berg Judit: Tündérnaptár c. könyvét, amibe az egyik történet húsvétról szólt.)

A Pöttyös Panni könyvekkel kapcsolatban találtam egy nagyon jó kis elemzést az igazán jó mesékről és ezen belül is a Pöttyös Panni-ról Hasmann Károlyné tollából, aki a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Iskola és Gimnázium vezető tanítója.

"Egyre gyorsuló, rohanó világunkban nem is vesszük észre, hogy nagyon kevés időt fordítunk gyermekeinkre. Elmaradnak a délutáni beszélgetések, az esti mesék, pedig a kisgyermek számára a mesevilág sajátos élményeket nyújt, ami mással nem pótolható.
Az igazán jó mese – mint Szepes Mária Pöttyös Panni sorozata – felkelti a gyermek érdeklődését, elindítja képzeletét, hat az érzelmeire, gondolkodására, megmozgatja alkotókedvét.


A Pöttyös Panni mesékben a szerző játékos, kedves szituációkat mutat be a gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve. Segítséget ad a különböző konfliktusok helyes megoldásához az óvodapedagógusoknak, tanítóknak, szülőknek, nagyszülőknek egyaránt. A mesék erősítik a gyermekek kötődését a családhoz, a felnőttekhez, az óvodához, később az iskolához.


A szerző a tárgyakat emberi tulajdonságokkal öltözteti fel, s így mutatja meg a csöppségeknek, hogyan lehet a rosszat jóra változtatni. Képzeletben a csillagok között járnak, s a napocska körül táncolnak. Megtanulnak a színekkel beszélgetni – melyiktől lesz melegünk, melyiktől fázunk. Találkoznak a legfontosabb szerszámokkal, megismerik használatukat. Játékaik közben tapasztalatokat szereznek, hogyan lehet örömet szerezni másoknak. A mesék arra is példát mutatnak, hogyan lehet a természet kincseit felhasználni játékok készítéséhez, hogyan lehet balesetmentesen közlekedni, a kisebbeket oltalmazni, befogadni másokat is a közösségünkbe.


A történetek érdeme, hogy mindennapos események segítségével tanítanak. Eszmei tartalmat közvetítenek, nyelvezetük könnyen és jól érthető a kicsik számára. Arra késztetik a gyermekeket, hogy meg tudják különböztetni a valóságot a lehetetlentől, és képzeletükben tovább vigyék az eseményeket; játsszanak a szereplőkkel, a tárgyakkal.


A Pöttyös Panni kötetek bizonyítják, hogy lehet olyan meséket írni, amelyek a szépre, a jóra nevelnek, és kerülik az erőszakot, amelyekkel sajnos nap, mint nap találkoznak gyermekeink.
Minden felnőttnek ajánlom, hogy sok ilyen mesét mondjon és olvasson a kicsinyeknek, mert rajtunk is múlik, felnőtteken, hogy később barátjuk lesz-e a könyv."
 

Ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy már 3 éves kortól élvezhetőek a Pöttyös Panni könyvek, ugyanis az óvodakezdéssel indul a történet. (Helyesbítek: az első könyv címe Pöttyös Panni, és az ovikezdés előtti eseményekről szól. Utána következik a Pöttyös Panni az óvodában. Most lebuktam, de tényleg régen olvastam; a kicsi lányomnak az Anna, Peti, Gergő könyvek jönnek be.)

Tényleg ne sajnáljuk az időt gyermekünktől, hogy hozzábújjunk és együtt olvasgassunk! Higgyétek el, megéri! Olyan hamar eljön az az idő, amikor megtanul olvasni és lazán közli: "kösz, Anya, majd én ...". Addig élvezzük ki a kisgyermekkor minden szépségét és merüljünk bele önfeledten gyermekünkkel együtt a mesék világába.

Bookmark and Share

A nevelés fontossága

2009.04.24. 23:53 - okosanya

Címkék: gyerek gyermek szabályok nevelés határok

Ahhoz, hogy a gyerekek közösségi emberekké váljanak, szüleiktől szeretetet kell kapniuk, és melegséget sugárzó légkörnek kell körülvenni őket. Ebből kiindulva világos szabályokat kell felállítani és közvetíteni számukra.

Jó hír: a nevelés tanulható.

Mit is jelent tulajdonképpen a nevelés?

A nevelés azt jelenti, hogy a gyereket élettapasztalattal rendelkező felnőttek, szeretetteljesen, de határozottan és következetesen a közös együttélés szabályaiba bevezetik.

Az egyes személyekre vonatkozó korlátozásokat az együttélés szabályaiként fogalmazzák meg. Ezeket a szabályokat a szülőnek a nevelés során időben meg kell fontolni és a későbbiekben végre is kell hajtani. Nincs korlátlan szabadság. A szabályok feltétlenül szükségesek a minimális súrlódással járó emberi együttéléshez, ezeket pedig már a legkisebb gyerekek is meg tudják tanulni két feltétellel:

  • a nevelői korlátozások legyenek a gyerekeknek megfelelők és a kicsik életkorához igazodók,
  • legyenek igazságosak és korrektek, és idővel ahogy a gyermek értelme érik, legyenek számára is érthetőek és elfogadhatóak.

A második életév környékén sok szülő panaszkodik a dackorszak kezdetéről, illetve jeleiről, melyek nagymértékben megnehezítik a család életét. Ezért nem mindegy, hogyan reagáljuk le gyermekünk tanulásra, tapasztalatszerzésre irányuló cselekedeteit.

A gyermekek felfedezővágyának tekintélyuralmon alapuló és erőszakos megakadályozása haragot és frusztráltságot idéz elő. Így a tekintélyuralmi nevelési stílus elősegíti az erőszakot. 

A jóindulatú szülők a saját belső feszültségüket növelik azáltal, hogy mindent megengednek gyermeküknek. Ráadásul egy korlátok nélkül felnővő gyereknek nincs esélye arra, hogy az együttélés fontos szabályait megtanulja (hiányzik a példakép és a modell). A családon kívüli más emberekkel kapcsolatba kerülve elutasítást tapasztalhat, ami szintén erőszakhoz és agresszióhoz vezethet.

De akkor mi a megoldás, ha mindkét nevelési irány erőszakhoz vezet?

Hagyjunk szabadságot, de húzzuk meg a határokat!

A gyereknek egyrészről ismernie kell és be kell tartania bizonyos szabályokat és határokat, hogy embertársainak ne kelljen tőle szenvednie. Meg kell tanulnia tiszteletben tartani mások jogait és ennek értelmében jóindulatúan, de világosan és határozottan korlátok közé kell szorítani.

Másrészről a gyereknek meg kell engedni, hogy kipróbálhassa magát, felfedezhesse környezetét és megtanuljon mások határaiba ütközni. Tehát nem szabad túlzottan korlátozni, mert különben egyéniségfejlődésében károsodik.

A nevelésnek olyan úton kell haladnia, ami a gyermeket bátorítóan és segítőn végigkíséri, ami engedi hogy szabadságát kikutassa, ami azonban az életben fennálló határokat is megmutatja.

 

Bookmark and Share

Top-menedzserképzés már a bölcsőben

2009.04.23. 07:45 - okosanya

Címkék: játék biztonság gyerek mese válság gyermek érzelmi utánzás top menedzserképzés

Manapság nagy divat lett mindenféle fejlesztő foglalkozásokra cipelni a gyermekeket, nehogy lemaradjanak valamiről, ami a későbbiekben elősegítheti előmenetelüket. Nem vicc: már 3 hónapos kortól lehet például angolt tanulni a babáknak.

Trendi anyukák szívesen versenyeznek, hogy melyikük gyermeke állt fel előbb, indult el, kezdett beszélni, stb. Pedig a gyermek fejlődését nem lehet felgyorsítani. Nem taníthatjuk meg a babát korábban járni, mint ahogy a természet rendeli, vagy bármi másra, amire ő maga még nem készült fel.

Különböző gyors tanulási módszerekkel el lehet érni, hogy a gyermek felszedjen készségeket, amelyek ismétlés által automatikussá válnak. Ily módon akár még írni is meg lehet tanítani jóval az iskolába kerülés előtt. De amíg nem elég idős ahhoz, hogy ezeket valóban meg is értse, addig az ilyesmi inkább csak szemfényvesztés. Nincs értelme a fejlődés sürgetésének - az erőltetés többet árt a gyermeknek, mint amennyit használ.

"Ugyanis a kisgyermek magától áll fel és indul el, ahogy magától tanul meg beszélni, így egész fejlődése, személyiségének érése mind-mind spontán és szabad folyamatokhoz kötött - melyekben a legfejlesztőbb tevékenység a szabad játék." (Vekerdy Tamás)

Az elmúlt évtizedekben több kísérletet folytattak és különböző kutatásokat végeztek a gyermekfejlesztés terén, amely arra lett volna hivatott, hogy megtalálják a "sikeres gyermek=sikeres felnőtt" recepjét. Ebből kettőt emelnék ki:

 

  • Glenn Doman amerikai neurológus 1964-ben írt egy könyvet arról "Hogyan tanítsam kisbabámat olvasni?". A könyv azt állította, hogy minél korábban tanul meg egy gyerek olvasni, annál tehetségesebb lesz minden téren. Ennek érdekében a gyermekek kezére, lábára cédulákat ragasztottak, és az egész lakást is "telecetlizték". Már óvodáskorban  (sőt előtti időszakra is) javasolta az olvasástanítást, melynek eredményeképpen a szülők megrohamozták az óvodákat követelve a fenti módszer alkalmazását. Rövid időn belül azonban megjelentek az első  gyermekgyógyászati szakvélemények, melyek bemutatták a módszer neurotizáló hatását.

 

  • Az Amerikai Egyesült Államokban az 1962-es ún. "szputnyiksokk" után számtalan fejlesztő, korai tanítási program indult annak érdekében, hogy a népesség azon rétegeit, csoportjait felzárkóztassák, melyekből a legtöbb deviáns fiatal kerül ki. Úgy gondolták, hogy korai fejlesztéssel, tanítással - amely bepótolja a kedvezőtlen környezet okozta lemaradást- be tudják illeszteni őket a társadalomba. A kezdeti sikerek után azonban  a program elindítóinak be kellett látniuk, hogy az eredmények ugyan nagyszerűek voltak, de nem tartósak. A felmérések alapján megállapították, hogy a gyermekek, mire elérték a 9-10-11-ik évet, fejlődésük megtorpant és a kedvező körülmények közül érkező, de az iskola előtt nem tanított gyermekek fejlődése messze lehagyta őket.

 

A szülői lelkiismeret-furdalásunk, hogy a nagy rohanásban nem tudunk elég időt tölteni gyermekünkkel; a gazdasági változások, a teljesítmény kényszere főleg a mostani "válságos időkben" mind arra ösztönöz bennünket, hogy "mindent" megadjunk gyermekünknek.

De mi is az a "minden", amire valójában szüksége  van a gyermekemnek, hogy boldog és sikeres legyen az életben?

Már a pocakunkban kezdődő szeretetteljes kapcsolatra, testi és lelki értelemben vett érzelmi biztonságra - majd szabad játékra, mesére,  dúdolókra, mondókákra, versikékre, különböző kreatív tevékenységek (homokozás, gyurmázás, festés, stb.) lehetőségére, beszédben és cselekvésben jó mintákra, melyeket utánozhat.

Tehát a gyermeknek érzelmi biztonságot adó, ingerdús környezetre van szüksége ahhoz, hogy kedvezően fejlődjön, ami egyébként spontánul folyik.

Három-négy éves kortól pedig olyan óvodára, amely ugyancsak az érzelmi biztonságot adja meg elsősorban és a fenti lehetőségeket biztosítja - gyermektársaságban.

Neked mi a véleményed erről? Gyere és oszd  meg velünk!

 

Bookmark and Share

Hogyan beszéljek gyermekemnek a születendő kistestvérről?

2009.04.22. 00:30 - okosanya

Címkék: gyerek szülés csecsemő gyermek kistestvér

Egy baba érkezése mindig nagy öröm a  családban, de azért ne csodálkozzunk, ha gyermekünk nem örül a kistesó hírének.

Valószínű nem lesz elragadtatva az örömhírtől, hiszen úgy érezheti, hogy a kisbaba az ő helyét foglalja el.

Néhány jótanács annak érdekében, hogy minél kisebb törést okozzunk gyermekünknek a kistestvér érkezésével:

  • Meséljük el gyermekünknek időben, hogy testvére fog születni. Akkor mondjuk el neki, mi történik, amikor pocakunk már elég nagy ahhoz, hogy ő is észrevegye a változást. Készüljünk fel a baba kibújásával kapcsolatos kérdésekre.
  • Mindketten erősítsük meg abban, hogy nagyon szeretjük.
  • Éreztessük vele, hogy különleges a számunkra.
  • Segítsük abban, hogy önállóbb legyen a napi szükségletek ellátásában. Erről itt olvashatsz:
    http://okosanya.blog.hu/2009/04/09/6_tipp_gyermekunk_onallova_valasahoz
  • Szervezzük meg számára az életet a szülés idejére (a szülés utáni néhány hétre is érdemes segítséget kérnünk!).
  • Vigyük el olyan helyekre, ahol találkozhat újszölött babákkal és ismerkedhet velük (baba-mama klub, barátok).
  • Hagyjuk, hogy simogassa a hasunkat: amikor már érezni lehet a magzat mozgását, engedjük meg gyermekünknek, hogy kezét a pocakunkra tegye és ő is érezhesse a kicsi ficánkolását. Ez az élmény valószínűleg pozitív hatással lesz rá.

Van néhány dolog, amit semmiképpen ne mondjunk elsőszülött csemeténknek:

  • NE mondjuk neki, hogy a ő kedvére teszünk a kisbabával, hogy legyen kivel játszani.
  • NE mondjuk neki, hogy ő már nagy és majd sokat segíthet a kisbaba körül. Ugyanis gyermekünk egyáltalán nem akar nagy lenni, sőt, inkább ő is újra kicsi lenne, amikor megszületik a baba.
  • Ne terheljük meg  gyermekünket a terhesség mellékhatásaival. A kicsit ez felizgatja és még inkább neheztel a babára.

És még néhány "apróság", amit feltétlenül NE a baba születésének idejére időzítsünk:

  • ne most tervezzük be a szobatisztaságra szoktatást,
  • ne kezdjük el gyermekünket óvodába  járatni,
  • ne vegyük el gyermekünktől  a kiságyát, főleg ne a babára hivatkozva,
  • ne mozdítsuk ki a szobájából.

Elég változással kell megbirkóznia, ha megszületett a kistestvér, a fenti változásokra végképp nincs szüksége.

Vannak gyermekek, akiknek nem okoz gondot befogadni a kistestvért. Előfordul azonban, hogy a totyogó hozzávág dolgokat a csecsemőhöz, bőködi az arcát, megharapja. Továbbá nem eszik, nem alszik, bepisil és hisztizik; magyarul mindenféle módon próbálja felhívni magára a figyelmet. Ezek a tünetek bármikor előfordulhatnak a szülést követő hat hónapban. Jó hír, viszont, hogy ezek mérséklésére rengeteg praktika áll rendelkezésünkre.

Te tudsz ajánlani valami jó ötletet, amivel segítenél másoknak? Akkor gyere, oszd meg velünk!

Bookmark and Share

süti beállítások módosítása