Kreatív gyermeknevelés

Gyakorlatias tanácsok babák, kisgyermekek játékos készségfejlesztéséhez; gyermeknevelési problémák kreatív megoldása. Mondókák, dalok, gyerekversek; kreatív ötletek gyerekeknek.

Blogértesítő

Online gyermeknevelési tippek, kreatív ötletek és mondókák

Add meg az e-mail címedet és azonnal értesítést kapsz a friss blogbejegyzésről.

Delivered by FeedBurner

Baglyos naptár

Owl Lover 2013 Calendar

www.kismamainfo.eu

Ha a kisbabás témák érdekelnek (teherbeesés,terhesség, babafejlődés, szoptatás): http://www.kismamainfo.eu/

Utazási ajánlat

Hirdetések

okosanya rovatok

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1 éves baba (2) 2 éves gyermek (1) 3 (1) 3 4 (1) 3 éves (1) 4 hónapos baba (1) 6 hónapos baba (1) abc (1) ábécé (1) ablakdísz (1) ablakkép (4) ablak zsiráf (1) add tovább (1) advent (6) adventi házikó (1) adventi koszorú (2) adventi mese (1) adventi naptár (2) aggódás (1) agresszió (4) agy (1) agyvelőgyulladás (1) ajándék (7) ajándékötletek (2) ajándékötletek anyák napjára (1) alexandriai szent katalin (1) alkohol (2) alkotás (1) állatok (2) alma (2) almamag (1) almás (1) alma együttes (2) álmok (1) altató (1) alvás (2) alvászavar (1) andrás nap (1) andrás pogácsa (1) angyal (1) angyalfogó (1) angyalka (2) angyalok (1) antibiotikum (1) anya (11) anyag (1) anyák napi kifestő (1) anyák napi mesék (1) anyák napi torta (1) anyák napi versek (2) anyák napi versek nagymamáknak (1) anyák napja (4) anyaméh (1) anyaság (1) anyatej (3) anyuka (1) apa (2) apás mese (1) április (1) aranyeső (1) arcnézegetés (1) arcpír (1) árnyjáték (1) árnykép (1) ásványi (1) autó (1) a part alatt (1) baba (22) babafejlesztés (3) babagondozás (2) babakelengye (1) babakonyha (1) babatornáztató (1) babzsák (1) baglyos mondóka (1) baktérium (1) bál (1) balázs (1) balázsáldás (1) balázsolás (1) balázs járás (1) bálint (1) ballagás (1) bányász (1) bárány (1) barbie (1) barkácsolás (2) barkácsötlet (2) barkácsötlet gyerekeknek (1) bátorítás (1) beharangozó (1) bejegyzés (1) béka (3) belső (1) bemelegítés (1) benedek (2) beszéd (4) beszédfejlődés (1) beszélgetés (1) bettelheim (1) bevásárlás (2) bevásárló (1) biciklizés (1) bilibo (1) bimbó (1) birkózás (1) birtalan ferenc (1) biztonság (2) blog (1) blogger (1) blues (1) bocs (1) bogyó (1) bogyók (1) bohóc (1) böjt (2) bokrok (1) bölcsesség (1) boldizsár ildikó (2) bolt (1) bőr (3) borbála ág (1) borbála nap (1) boribon (1) borsó (1) borsótörő mondóka (1) boszorkány (2) boszorkányok (1) boszorkánypogácsa (1) búcsúzás (1) bújócska (1) büntetés (5) busójárás (1) célba dobás (1) ceruza (1) cigánylány (1) cikk (1) cinege (3) cintányér (1) cipő (1) cipó (1) cipőfűző (1) cipősütő mondóka (1) cirmos (1) citromlé (1) csacsi (2) csacsis vers (1) család (13) csecsemő (9) csendes éj (1) csengettyű (1) csengő (1) csibe (1) csiga (3) csigabiga (1) csiklandozás (1) csíkok (1) csillag (1) csillagszóró (1) csípés (1) csipesz (1) csipkedés (1) csipkedő (1) csipkedő mondókák (1) csipkerózsika (1) csiripelés (1) csóka (2) csoki (1) csomag (1) csondor kata (1) csukás istván (1) cukorbetegség (1) cumi (1) cumisüveg (1) dackorszak (6) dadus (1) dagasztás (1) dal (3) dallam (1) dalok (2) dalolás (1) dekoráció (1) denevér (1) derelyefőzés (1) dicséret (1) dió (3) díszítés (1) diszlexia (1) disznóvágás (1) dísztök (1) dob (2) dobó (1) dobolás (2) dohányzás (1) dologtiltás (1) donászy magda (5) don bosco (1) dorombol (1) dr. (1) dúdolás (1) dúdoló (1) dühroham (1) duzzadt (1) édesanya (4) édesség (1) egészség (2) egészséges étkezés (1) egyház (1) elaboráció (1) elek (1) élelmiszerek (1) élménypark (1) elsőszülött (2) emancipáció (1) emlékezés (1) emlékezet (1) éneklés (3) eq (1) erdő (2) érintés (4) erőszak (1) érzelmek (2) érzelmi (2) érzés (1) érzések (1) eső (7) esős idő eltöltése gyerekekkel (1) esti (1) esti mese (1) étkezés (1) étrend (1) éves (2) év madara (1) fájdalom (2) fák (2) fakéreg minta (1) falevél (2) falevélkép (1) fánk (2) fantázia (1) fáradtság (4) farsang (5) farsangi (1) farsangi gyerekvers (1) farsangi hiedelmek (1) farsangi köszöntők (1) farsangi mondóka (1) farsangi szokások (1) farsangvasárnap (1) február (2) fecske (3) fedő (1) fehérje (1) fehér karácsony (1) fejlesztés (4) fejlesztése (1) fejlesztő (1) fejlesztő játék (1) fejlesztő játékok (13) fejlóbálás (1) fejlődés (2) feldolgozás (1) félelem (1) felelősség (1) felriadás (1) fény (1) fénykép (1) fényképalbum (1) fényképezőgép (1) fenyőfa (1) fenyőfácska (1) fenyőgally (1) ferenc (1) férj (1) férjjóslás (1) fertőzés (1) fertőzések (1) festék (2) festés (3) fésű (1) fesztivál (1) feszültség (1) figyelem (3) figyelés (1) foci (1) fogászat (1) fogfájás (1) fogó (1) fogszabályozás (1) fogzás (1) folsav (1) fonás (1) formázás (1) fotó (1) főzés (2) főzőcske (1) főzőcskézés (1) főzőcskéző (1) gazda (1) gazdag erzsi (2) genetikai (1) gesztenye (2) gesztenyebáb (1) gesztenyebagoly (1) gesztenyefalevél (1) ginott (1) gitár (1) gólya (5) gólyablog. (1) gólyás vers (1) grafomotoros mozgás (1) gúnár (2) gyász (1) gyengédség (1) gyerek (79) gyerekdal (11) gyerekek (22) gyerekeknek (2) gyerekfejlesztés (1) gyerekjáték (1) gyerekjog (1) gyerekkönyv (3) gyerekkor (1) gyerekszoba (4) gyerekszoba dekoráció (13) gyerekszoba díszítés (1) gyerekvállalás (1) gyerekvers (50) gyerekversek (4) gyerekzsúr (1) gyermek (64) gyermekdal (2) gyermekdalok (1) gyermekfejlesztés (18) gyermekfejlődés (1) gyermeknevelés (22) gyermekvállalás (1) gyermekvers (2) gyertya (6) gyertyaszentelés (1) gyertyaszentelő boldogasszony (1) gyógyszerek (1) gyógyszerszedés (1) gyöngyfűzés (1) gyöngyvirág (1) gyűjtögetés (1) gyümölcs (2) gyümölcsfaág (2) gyurma (2) gyűszűvirág (1) hagymakalendárium (1) hagyomány (5) hajnal anna (1) halacska (1) halál (1) halász judit (1) halláscsökkenés (1) halloween (2) halloween parti (1) halottak napja (1) hamvazószerda (1) hang (1) hangszer (4) hangszerkészítés (2) hangverseny (1) hányás (1) hányinger (1) harang (1) harangöntő (1) harkály (2) harmónia (1) harmonikus (1) hároméves (3) harry (1) hasfájás (2) hasgörcs (1) hasmenés (1) hat (1) határok (1) havazás (1) házacska (1) házimunka (2) héja (1) hiedelem (2) hintaló (1) hintázás (1) hippocampus (1) hiszti (1) (4) hóangyal (1) hobbi (1) hóember (1) hőemelkedés (1) hógolyó (1) homok (1) homokozás (1) hónapos (1) hóolvadás (1) hordozókendő (1) hóvirág (6) hóvirág origami (1) hull a pelyhes (1) hús (1) húshagyókedd (1) húsvét (13) húsvéti mese (1) húsvéti motívum (1) húsvéti nyúl (1) húsvéti versikék (2) ibolya (1) idegrendszer (1) idő (1) időjárás (1) időjóslás (7) immunrendszer (2) ingerlékenység (2) inkubátor (1) íny (1) iq (1) iskola (3) iskolája (1) iskolakezdés (1) iskoláskorú gyermek (1) járás (1) jász attila (1) játék (32) játékok (2) játékos dalok (1) játékos fejlesztés (2) játékos matematika (1) játékötlet (1) játék újszülött babával (1) játszóhely (1) játszószoba (1) jazz (1) jég (1) jelmez (2) jelmezekhez (1) jelmezversek (1) jézus (1) joga (1) jóslás (1) józsef (1) kábítószer (1) kalózkapitány (1) kályha (1) kányádi sándor (6) kapitány (1) karácsony (18) karácsonyfa (3) karácsonyi dal (1) karácsonyi dalok (14) karácsonyi ének (1) karácsonyi készülődés (1) karácsonyi mondóka (1) karácsonyi vers (1) karácsonyi versek (5) karkötő (1) karmester (1) karrier (1) karton (1) kartonpapír (1) kasztanyetta (1) katalin (1) katalin nap (2) katicabogár (1) katicabogaras torta (1) katicabogárka (2) katicás falvédő (1) katicás gyerekvers (1) katicás mesekönyv (1) katicás ovispárna (1) katicás sablon (1) katicás színező (1) katicás zeneszárszámok (1) katona (1) kávé (2) kecske (1) kenguru gondozás (1) kenyérsütés (1) kép (1) képernyő (1) képességfejlesztés (2) kéregminták (1) kerék (1) kerékgyártó (1) kereszténység (1) kert (1) kertészkedés (1) készítés (1) készségfejlesztés (7) kétéves (3) kétéves gyermek (1) kétfilléres (1) kéz (1) kézműveskedés (1) kiállítás (1) kicsik (3) kiegyensúlyozottság (1) kikelet (1) kirakós (1) kirándulás (5) kisbaba (4) kisgyerek (3) kisgyermek (2) kisharang (1) kislányok (1) kismadár (1) kismama (4) kisnyúl (1) kistesó (1) kistestvér (2) kiütés (1) kíváncsiság (1) klasszikus zene (1) kocogás (1) kókuszdió (1) kólika (1) kommunikáció (1) koncert (1) konfliktus (1) könyv (7) könyvajánló (2) könyvek (1) könyvfesztivál (1) koordináció (1) koraszülés (1) koraszülött (3) koraszülött baba (1) korkülönbség (1) korlátok (1) körömrágás (1) körtánc (1) köszöntő vers pedagógus napra (1) koszorú (1) kötődés (3) következetesség (1) középsős (1) kreatív (9) kreativitás (2) kreatív gyerek (1) kreatív gyermekfejlesztés (1) kreatív játék (2) kreatív ötlet (1) kreatív ötletek anyák napjára (1) kreatív ötletek esős napokra (1) kreatív ötletek gyerekeknek (13) kullancs (1) kuvik (1) labda (4) labdás mondóka (1) labilis (1) lakoma (1) laktóz (1) lámpás (2) lapbook (1) legenda (3) legkisebb (1) levél (3) levél lenyomat (1) liba (2) libacsont (1) libás mondókák (1) libás süti (1) linzer (1) lista (2) locsolás (1) locsolkodás (1) locsoló versikék (1) logopédia (1) lovacska (1) lovagoltatás (1) lovagoltatós mondókák (1) luca nap (4) lúd (2) lufi (4) lussibrud (1) lyme kór (1) mackó (1) mackómese (1) madár (2) madarak (1) madaras dolgok (1) madaras színező (1) madáretető (1) madárijesztő (2) magas (2) magasabb (1) magyar népmese napja (1) mák (1) március (1) március 15. (1) március 8. (1) március hónap (1) marék veronika (1) mária (1) márton nap (2) második (1) másodszülött (1) masszírozás (2) matematika (2) mátyás (1) mécses (1) medve (2) meglepetés (1) megtermékenyülés (1) méhecske (2) méhnyálkahártya (1) meleg (2) memória (2) memóriajáték (1) menetelés (1) mennyből az angyal (1) mérgező (1) mese (23) mesehallgatás (1) meseírás (1) mesék (19) mesekönyv (4) mesemondás (1) mézeskalács (1) mikulás (14) mikulás ablakdísz (1) mikulás ablakkép (2) mikulás dal (3) mikulás vers (8) minták (1) mintázat (1) mogyoró (2) mohács (1) mókus (2) mókuska (1) mókusos vers (1) molnár (1) mondóka (32) mondókák (23) mondókák a szélről (1) mondókák gyerekeknek (1) mondókák ovisoknak (1) mondókák pici babáknak (1) mondókázás (2) mozgás (5) mozgásfejlesztés (3) mozgásfejlődés (1) mozgáskoordináció (1) mozgásos játékok (6) műanyag (1) munkamegosztás (1) munkatilalom (1) műtét (1) mutogatós mondóka (1) mutogatós mondókák (2) muzsikálás (1) nagyanyó (1) nagymama (3) nagymami (1) nagymozgás (1) nagyok (1) nagyszülők (1) nagy lászló (1) napja (2) napsugár (1) nárcisz (1) nefelejcs (1) nemes nagy ágnes (3) néni (2) népdal (3) néphit (2) népmese (4) népmesék (1) népmese napja (1) néprajz (1) néprajzi múzeum (1) népszokás (10) népszokások (2) népzene (2) nevelés (2) neveléspárti (1) neveletlen (1) névnap (1) névnapi köszöntő (1) nőnap (2) nőnapi versek (1) november (1) nyafogás (1) nyáladzás (1) nyár (1) nyaralás (1) nyelvtörők (2) nyílt kérdés (1) nyűg (1) nyűgösség (1) nyúl (3) nyulacska (3) nyuszi (15) nyuszis mese (3) ó (1) odú (1) ököl (1) okos (1) okosanya (1) okos baba (1) ölbeli mondóka (1) olló (1) ólomöntés (1) ólrugdosás (1) oltás (1) öltözködés (3) öltöztetés (2) öltöztetős játék (1) olvadás (1) olvasás (5) önállóság (4) önálló gondolkodás (1) önbizalom (2) önbizalom növelés (1) önfegyelem (1) önmegnyugtatás (1) önmegtartóztatás (1) opitec kft (1) orgona (2) origami (1) őrlámpa (1) öröm (1) orrmandula (1) országok (1) orvos (1) orvosi (1) osvát erzsébet (2) ősz (6) őszanyó (1) őszi (1) őszi gyerekvers (1) őszi levelek (1) őszi mondókák (2) őszi termések (3) őszi vers (1) ösztönzés (1) ötéves gyermek (1) ötlet (1) ötletek (1) ötletek gyerekszobába (1) ovis (1) ovisok (1) ovis beszoktatás (1) ovis farsang (1) óvó (2) óvoda (5) óvodakezdés (1) óvodás (3) óvónéni (1) óvó néni (1) őzek (1) őzike (2) pagony (1) pajzán népmesék (1) pályázat (1) pán (1) panni (1) pán péter szindróma (1) papírrepülő (1) papírsárkány (2) papírvágás (1) párjóslás (1) park (1) párkapcsolat (2) pásztorok (2) pausz (1) pedagógus (1) pedagógus nap (1) pénz (1) péter (1) petesejt (1) pihenés (1) pillangó (1) pille (2) piros (2) piros tojás (1) pocok (1) pocsolya (1) pogácsa (1) pókember (1) potter (1) pöttyös (1) pozitív (1) pszichológiai (1) pszichológus (1) püspök (1) puszi (1) rabszolga (1) ragasztás (1) rágcsálás (1) rajz (2) rajzolás (2) ranschburg jenő (1) recept (1) remény (1) rendellenesség (1) rendrakás (1) rendszeresség (1) rendű (1) rh faktor (1) ribizli (1) rigó (2) ringatás (1) riport (1) ritmus (7) ritmusfejlesztés (1) robot (1) róka (3) rókás mondóka (1) rossz (1) rugdalózás (1) rumbatök (1) rumini (1) sablon (3) sajt (1) saláta (1) sándor (1) sárga (1) sárgarépa (1) sas (1) sebestyén istván (1) seholsziget (1) seprű (1) sérülés (1) séta (3) simogatás (1) sír (1) sírás (2) söprés (1) sötét (1) sterimar (1) stratégiai játék (1) stressz (2) stresszoldás (1) súlyfelesleg (1) sündisznó (1) süni (1) sünis vers (1) sütemény (4) sütés (3) süti (1) sütőtök (1) suttog a fenyves zöld erdő (1) svédország (1) szabadtéri (1) szabadtéri játékok (7) szabályok (4) szabó lőrinc (1) szalai borbála (1) szalicilsavas (1) szalóki ági (1) számítógép (2) számok (1) száncsengő (1) szánkózás (1) szarka (1) szarvacska (1) százszorszép (1) székrekedés (1) szél (6) szélcsengő (1) szélerőmű (1) szeles (1) szellem (1) szellemzsák (1) szellő (1) szélmalom (1) szélzsák (1) személyiség (5) szénhidrát (1) szent (1) szent márton (1) szent márton vesszeje (1) szepes (1) szép fenyő (1) szerencse (1) szerepjáték (3) szeretet (3) szertartás (1) szigor (1) szijj (1) szín (1) színezés (1) szoba (1) szöcske (1) szokás (1) szopás (1) szopi (1) szoptatás (4) szükséglet (1) szülés (3) születési sorrend (2) születésnap (2) születésnapi zsúr (1) szülinap (1) szülő (13) szülők (1) szűz (1) tábor (1) találkozás (1) találós kérdés (1) tánc (3) tanító (1) tanulás (7) tapasztalat (2) tapintás (2) táplálás (2) táplálkozás (1) taps (1) tapsolás (1) tapsoló (1) tapsolós játékok (1) tápszer (1) tarbay ede (3) tárgy (1) tarisznyás (1) tavasz (14) tavaszi mondókák (1) tavaszi mondókák ovisoknak (1) tavasztündér (1) tehéntej (1) tejszínhab (1) teke (1) tél (5) télapó (14) télapó dal (2) télapó vers (6) televízió (1) téli versek (3) télkergető (1) temetés (1) tengelice (1) tenkes (1) tenyér (1) térérzékelés (1) terhesség (9) terhességi (1) termések (2) termésvarázslás (1) természet (1) természetpárti (1) testi (1) testtartás (1) testvér (1) tévénézés (1) tévézés (1) tilos (1) tipegő (3) tippek esős napokra (1) többgyermekes (1) tócsa (2) tojás (5) tojásdobálás (1) tojásfestés (2) tojásfutás (1) tojásgurítás (1) tojásos játékok (1) tojástapogatás (1) tojásütközet (1) tök (1) töklámpa (1) töklámpás (1) tökleves (1) top menedzserképzés (1) tornagyakorlatok (1) tornázós mondóka (1) törökbasa (1) torokfájás (1) torta (1) totyogó (3) toxoplazmózis (1) tőzike (2) trixi (1) tücsök (1) túlterheltség (1) tüzér (1) tyúk (2) tyúkültetés (1) ugrálás (3) ugrókötél (1) ugrókötelezés (1) ugrókötelezik (1) ügyességi játék (1) ügyintézés (1) újbor (1) újév (1) ujjgyakorlatok (2) ujjszopás (1) újságpapír (2) újszülött (3) ultrahang (1) ünnep (6) úszás (1) utánzás (3) utánzós (1) utánzós mondókák (1) utazás (1) ütögetés (1) üvegfestés (1) üveggolyó (1) üvegmatrica (1) uzsonna (1) vadgesztenye (3) vallás (1) válság (1) varázskép (1) varázsleves (1) varjú (3) várnai zseni (1) varrás (1) vásár (1) vasárnap (1) védőoltás (1) védőszent (4) vegetáriánus (2) vekerdy tamás (1) verbális (1) veréb (1) verés (1) vérkeringés (1) vérnyomás (2) vers (5) versek (3) versikék (1) vérvétel (1) veszélyes (2) vetélés (1) viasz (1) videó (1) vigasztaló mondókák (1) világosság (1) villám (1) virág (7) virágok (1) virágoztatás (1) vírus (1) viszér (1) vita (1) vitamin (2) vitaminpótlás (1) vízkereszt (1) vizsgálat (1) vonat (1) webkamera (1) weöres sándor (1) zabálócsütörtök (1) zajok (1) zárt kérdés (1) zászló (1) zelk zoltán (1) zene (13) zenélés (1) zenetanulás (1) zokni (1) zöld (1) zöldség (1) zöldségek (1) zongoradarab (1) zsírkréta (3) Címkefelhő

A jó uzsonna erőt ad

2009.05.17. 00:02 - okosanya

Címkék: gyerek gyermek uzsonna egészséges étkezés

 

 Ma délután a nagylányom szülinapi buliba volt hivatalos. Szokás szerint egy kicsit előbb mentünk érte, hogy a kicsi is tudjon játszani a gyerekekkel, mi pedig beszélgetni a vendéglátó szülőkkel.

 

 

Anyuka rögtön azzal kezdte, milyen ügyes volt a lányom, segített a terítésnél és a szendvicskészítésnél. Aztán így folytatta: "Nagyon érdekes volt, ahogy Kamilla ette az uzsonnát: levette a paprikát és a retket a szendvics tetejéről, kivette a sajtot és a felvágottat és külön megette a kenyeret a zöldségekkel."

Csak mosolyogtam a "bajszom alatt", ugyanis már néhány hete tudatosult bennem, hogy a gyermekem éppen áttérőben van a vegetáriánus étkezésre. Ebből kifolyólag nagyon össze kell szednem magam, amikor a mindennapi tízórai és uzsonna csomagját összeállítom. Mostanában éppen ezért rákaptam a vegetáriánus és makrobiotikus könyvekre, melyekből többek között az is kiderül, mennyire fontos, hogy a megfelelő időben fogyasszuk el az uzsonnát, ugyanis stabilizálja teljesítőképességünket és segít a mélypontok elkerülésében.

A makrobiotikus könyvek szerint a hasznos uzsonna vitamindús, ásványi anyagokban, fehérjékben gazdag. Gyermekkorban fontos, hogy a szervek, az izomzat harmonikusan fejlődjön, erősödjön, a köröm, a bőr, a haj szép, egészséges legyen.

A legjobb energiaforrás az összetett szénhidrát, vagyis a teljes értékű, egész szemes főtt gabonaétel, vagy a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, sütemény, müzli. (Tehát nem az egyszerű cukrok!) Jól illik hozzá valamilyen zsiradék, vaj vagy vegetáriánus pástétom. A fehérjeigényt hús helyett szintén vegetáriánus pástétommal, tofuval, búzahúsból készült bécsi szelettel elégíthetjük ki. Ezt aztán ízlés szerint kiegészíthetjük: adhatunk gyümölcsrizst, vaníliás szójatejet, friss gyümölcsöket. A zsemlét szójapástétommal s az évszaknak megfelelő nyers zöldséggel kínáljuk. Szomjunkat pí-vízzel, ásványvízzel oltjuk.

Még szerencse, hogy nem áll távol tőlünk ez a szemlélet; kicsi korában, míg mások tejbedarát főztek a kisbabájuknak, én már akkor is  gabonakásával etettem. Lehet, hogy most ez köszön vissza.

Horváth Éva-Szepesi Dóra könyvében találtam a következő, uzsonnára is készíthető krémet:

 

Mustáros hagymakrém:

Hozzávalók: 4 hagyma, 4 ek napraforgó- vagy szezámolaj, 3 ek fehér miszó, 3 ek mustár, 1 csipet tengeri só

A hagymát vékony szeletekre vágjuk, olajban aranysárgára pirítjuk, eloltjuk a gázt, megsózzuk, hozzátesszük a miszót és a mustárt. Ízlés szerint vajat is belekeverhetünk. Sima péppé passzírozzuk. Kenyérre kenve nagyon ízletes. A kenyeret vékonyan megkenjük, és a tetejét paradicsom-, paprika- vagy uborkaszeletekkel díszítjük.

Bookmark and Share

Öltözködés - A totyogó öltöztetése 3.

2009.05.15. 13:36 - okosanya

Címkék: totyogó öltöztetés

 

Tapasztalatom szerint a totyogók legalkalmasabb viselete a melegítő vagy sort.

Ugyanis ez az az életkor, amikor gyermekünk mozgásfejlődése meglendül és  lehetővé válik számára, hogy érdekes dolgokat szerezzen meg magának és azokat ki is próbálja.

 

Többek között előszeretettel használja a filceket, tollakat, festékeket, magyarul minden olyan eszközt, amellyel kimoshatatlan foltokat szerezhet a ruhájára. Ezért nem érdemes habos-babosba öltöztetni még a kislányokat sem.

A gumis derék jobb, mint a zipzáras, gombos: a kicsik még nem tudják egyedül felvenni vagy levetni. Felülre egy sima pamut pulcsit vagy pólót adjunk. A kertésznadrágnál jobb a farmer, hogy a gyermek gyorsan letolhassa, ha sürgős dolga van, a gumis derék is ezért fontos.

A kislányok is járhatnak ugyanígy vagy kaphatnak harisnyanadrágot. A ruha, a szoknya azonban veszélyes lehet a lépcsőn közlekedő totyogónak, mert felbukhat benne.

A ruhavásárlásnál ügyeljünk arra, hogy egy kicsit nagyobb legyen a kelleténél, ne nője ki másnapra a gyermek, de ne is legyen akkora, hogy gátolja a mozgást és mire kényelmes lenne, már tönkre is ment.

Nyári hőségben mindkét nembeli totyogónak jó a rövidnadrág, a póló és a vászonsapka, a tarkót is védő légiós fazonú a legjobb. A kislányok hordhatnak rövid szoknyácskát, amiben nem buknak fel.

Hidegben praktikus a meleg, mosható kabát vagy bélelt, vízhatlan dzseki, lehetőleg kapucnival, amit idővel önállóan is fel tud venni. A gyapjú télikabát tündérien állhat, de nehéz tisztán tartani és a totyogó életmódjából fakadóan a kabátka több időt tölthet a patyolatban, mint a gyereken. Fontos még a kesztyű és a gumicsizma (gyapjúzoknival) esős időre.

Éjszakai viseletre legcélszerűbb a pizsama; hőségben lehet rövid ujjú, télvíz idején hosszú ujjú. A hálózsák korszakon már túl van. A hálóinget pedig jobb mellőzni, mert a kis totyogó könnyen felbukik, ha rálép a szegélyére. A köntös ízlés dolga, bár olyan kellemes, meleg viselet, hogy a lefekvéshez kedvet csinálhat az ódzkodó totyogónak.

Ennek a korszaknak jellemző tünete, hogy a kis totyogó folyton kibújik a cipőjéből. Szerintem mindenkinek van mulatságos sztorija arról, honnan került elő a kiscipő vagy melyik utcát kellett többször is átkutatni, hogy a hiányzó cipőt megleljük, esetleg melyik boltból szaladtak utánunk, mert ott felejtettük a lábravalót.

Igazából sok mindent nem lehet csinálni ezzel a problémával. Fogunk mi még örülni, hogy erre hajlandó, amikor nagyobb korában sárosan állít haza a játszótérről. A legtöbb amit tehetünk, megpróbáljuk nyomon követni, hová rakja a levetett lábbelit, hogy aztán ne kelljen órákig hajkurásznunk az elkóborolt topánkát. Utcán vagy bevásárlás során szintén fokozott figyelmet fordítsunk a kiscipőkre, rengeteg időt megspórolhatunk vele, ha időben észrevesszük a cipőlehúzást. Ha van nagyobb tesó, őt is megkérhetjük, segítsen a figyelésben.

Kedvenc szórakozásuk még a totyogóknak, hogy nyilvános helyen nekivetkőznek. Próbáljuk értésére adni kicsikénknek, hogy ez nem illik, de ne vegyük a szívünkre a dolgot. Vetkőzni sokkal könnyebb, mint öltözni, a 12-18 hónapos totyogók bevett attrakciója. A többi szülő meg fogja érteni a helyzetet.

A totyogók sem nagyon szeretnek öltözni, úgyhogy náluk is trükköznünk kell a cél elérése érdekében. Legyünk hatékonyak! Előző este készítsük ki, amit rá akarunk adni, itt is az egyszerűség legyen a jelszavunk, a babrás holmi elkedvetlenítő.

Öltöztessük cselesen: vonjuk el a figyelmét egy játékkal vagy könyvvel, amíg ráhúzzuk a pólót. Az egyik Bartos Erika könyvben olvastam, hogy a kicsi Gergőt a kedvenc rágcsálnivalóival próbálták rávenni a tesói a gyorsabb öltözködésre. Ezt is ki lehet próbálni.

Biztassuk, hogy önállóan is próbáljon felvenni ezt-azt. Az utánzás is hasznos lehet, lássa, hogyan öltözünk mi.

Ha látjuk, hogy önállóan szeretne öltözni, hagyjuk rá, és ha mégis közbe kell lépnünk, azt tapintatosan tegyük. Adjunk rá egy ruhadarabot cserébe azért, hogy a következőt önállóan veszi fel. Ne siettessük; ha több idő kell neki, ám legyen, ezért érdemes inkább egy kicsit korábban kelnünk.

Bátoríthatjuk azzal is, hogy megkönnyítjük a dolgát: a cipzárakat mellőzzük, nem sokra megy velük, jobb a mackónadrág. A gomb is próbára teheti a totyogót, ehelyett is nagy áldás a gumi és a tépőzár. A türelmünknek meglesz az eredménye: két és fél éves korára segítség nélkül és hallatlan öntudattal fog bugyit, nadrágot húzni.

 

Bookmark and Share

A 4-6 éves gyermek nevelésével kapcsolatos problémák és megoldások

2009.05.14. 12:38 - okosanya

Címkék: gyerek agresszió büntetés gyermek szülők gyermeknevelés dackorszak

 

 

Egy születésnapi buliba készülődtünk, miközben arra lettem figyelmes, hogy ötéves kislányom a tükör előtt áll és különböző gumikat és csatokat próbál a hajába beleerőszakolni, közben pedig dühösen kiabál: "Úristen, hogy nézek ki, így nem mehetek sehova!"

Szerencsére visszafogtam magam és nem nevettem ki, bár annyira édes volt a felnőttes dühkitörésével.

 

 

 

A gyermeknevelés egyik nagyon fontos szabálya: gyermekünket soha nem szabad kinevetni!  Ha egy kisgyerek azt érzi, hogy nem veszik komolyan, sérülhet az önértékelése és frusztrált lesz, ami haragot és erőszakosságot válthat ki.

Ha gyermekünk a babákkal, plüssállatkákkal, illetve más játékokkal agresszíven játszik, pl. veri a macit, megkötözi a babát, stb. akkor el kell fogadnunk ezeket az érzéseket, és engedni kell, hogy így játsszon. Rendszerint érthető okai vannak annak, miért teszi ezt. Lehet agresszív szülői magatartás, képek a televízióból vagy a játszótársak befolyása (tanulási modellek). Próbáljuk megérteni ezeket az okokat és beszéljünk róluk szemrehányás nélkül gyermekünkkel.

Kerüljük az olyan játékszerek vásárlását (pl. pisztoly, kézigránát-utánzatok), amelyek közvetlenül erőszakos játékra ösztönöznek. Ezt a döntésünket újra és újra beszéljük meg gyermekünkkel. Ha mégsem szeretnénk megtagadni tőle, akkor egy ilyen kívánság teljesítése előtt alaposan beszélgessünk el vele és ismételten magyarázzuk el neki, nem találjuk jónak az olyan játékokat, melyekkel - még ha csak játékból is - embereket ölnek, megsebesítenek vagy kínoznak.

Hogy bírkózzunk meg a konfliktusokkal?

Igyekezzünk én-üzeneteket küldeni (Gordon). Ezekkel gyermekünk tudtára adhatjuk, hogyan is érezzük magunkat egy adott helyzetben, milyen érzéseket ébreszt bennünk, ha gyermekünk számunkra elfogadhatatlan magatartást tanúsít.

Az én-üzenetek által gyermekünk megtapasztalja, hogy egy bizonyos viselkedéstől szenvedünk. Kerüljük a vádló te-üzeneteket, mint például: "Te aztán szörnyű vagy!". Ettől a gyerekek úgy érzik, hogy nem fogadják el és lebecsülik őket. Ha ilyesmit gyakorta kell hallaniuk, az aláássa önbecsülésüket és fennáll a magatartászavar kialakulásának veszélye.

Egy konfrontációs folyamatból gyakran hatalmi harc alakul ki a szülők és a gyerekek közt. Leginkább azok a gyerekek mennek bele hatalmi harcokba, akik túl kevés pozitív figyelmet és törődést kapnak, mivel az ezzel kapcsolatos kellemes hatalmi érzés a hiányzó pozitív érdeklődést helyettesíti. A szülő rendszerint szigorú reakciója megerősíti a gyerek "problémás" viselkedését, főleg akkor,  ha a kölykök megtapasztalják, mennyire indulatba jönnek szüleik.

A lopás és  hazudozás olyan magatartásmódok, amelyek a fejlődés során sok gyereknél megfigyelhetők. Ezeket azonban csak akkor tekintjük hibásnak, ha biztosak vagyunk abban, hogy a gyerek tudatosan cselekszik, és közben pontosan tudja, hogy a lopás és a hazudozás helytelen dolog.

Ha észrevesszük, hogy gyermekünk hazudik, először tűnődjünk el azon, vajon valóban hazudik-e a kicsi, azaz tudatosan állít valótlan dolgokat, vagy esetleg egyszerűen másként látja a tényeket, mint mi. Ilyen helyzetben maradjunk nyugodtak és szembesítsük gyermekünket azzal, ahogy mi látjuk a dolgot.

A gyerekek gyakran hazudnak a büntetéstől vagy kellemetlenségektől való félelemből. A hazugság mögött húzódó "szabálysértéseknek" magától értetődően következményeket kell maguk után vonni, mégpedig olyat, amely a szabály elleni vétséget hazugság nélkül is követné, pl. rombolás esetén jóvátétel. Azt azonban érdemes kideríteni, hogy a hazugság alapjául szolgáló szabály nem túlzottan korlátozó-e, illetve fontos, hogy jó példát mutassunk ezen a téren is gyermekünknek.

A gyermeknek részt kell vennie a károk megszüntetésében, még akkor is, ha "lopás" nem rossz szándékból történt. El kell magyaráznunk egyértelmű és világos szavakkal a tényálllást. "Ezek a játékok egy másik kisgyerek játékai, nem szabad elvenned őket. Ha egy másik gyerek elvenné a te macidat, biztosan nagyon szomorú lennél. Azt szeretném, ha többet nem vennél el másoktól semmit. Most visszavisszük a játékokat." Maga a visszaadás, a jóvátétel és a bocsánatkérés, mint következmények, önmagukban is elég kellemetlenek. Végezetül még ilyen helyzetben is öleljük át gyermekünket és dicsérjük meg, hogy nagyon jól megbirkózott a jóvátétel feladatával.

Gondoljuk végig, miért lophat a gyermekünk. Néha a lopás segélykiáltás a több szülői figyelem reményében, néha azonban a kicsi áldozatul esik fogyasztói társadalmunk sokrétű kísértésének.

Nemritkán úgy ötéves kor körül előfordulhat egy  ún. második dackorszak. Emögött az érvényesülés, az önállóság és az autonómia minden egyes gyerekben meglevő jogos vágya rejtőzik.

Sok helyzet létezik, amelyben ebben a korban sem kell feltétlenül dühkitörésig fajulnia, mivel a gyermek akaratát a szülők elfogadhatják. Ezek fontos élettapasztalatok a gyermek számára, így érzi hatékonynak magát. Megerősödik az önbizalma és az önbecsülése.

Erőszakos konfliktus megoldására alkalmazhatjuk a "megnyugvási idő" módszerét: a gyereket rövid időre száműzzük az izgatott, mindkettőnk számára elviselhetetlen helyzetből. Ez elsősorban a gyermek számára kellemetlen, másrészt viszont lehetőséget nyújt számunkra, hogy megnyugodjunk.

A megnyugvási idő, neveléspszichológiai szempontból a büntetés egyik formája. Ennek egészen egyszerű oka van: ha helyesen használjuk, a gyermek számára kellemetlen.

A büntetések ősidők óta a leggyakoribb "nevelési intézkedések" közé tartoznak, ez azonban nem jelenti azt, hogy jók vagy problémamentesek volnának. Éppen ellenkezőleg. Ha nevelési célra használjuk,a büntetés rendkívül komplikált dolog, melynek során sok hibát követhetünk el.

A nevelési célú büntetés nem lehet túl szigorú, mert különben félelmet, menekülést és haragot idézhet elő. Másrészt viszont elég szigorúnak kell lennie ahhoz, hogy kellemetlennek érezzék, különben nincs semmi visszatartó hatása.  A büntetésnek ezenkívül közvetlenül a nemkívánatos magatartás után kell következnie, hogy a helytelennek tartott viselkedéssel való összefüggést a megbüntetett személy érezze.

A büntetést csak óvatosan használjuk nevelési eszközként!

A büntetés közbeni hibák gyakorlatilag törvényszerűen fellépnek, ha azt szülői haragból és gyűlöletből szabjuk ki, hiszen ebben a helyzetben hiányzik a lehetséges hibák elkerüléséhez szükséges világos gondolkodás képessége.

A tesi fenyítés büntetésként való alkalmazása mindig helytelen, mivel sok kárt okoz, viszont kevés haszna van. A haragból vagy tehetetlenségből adott ütések ahhoz vezetnek, hogy a gyerek félelemből adja fel a büntetéssel sújtott viselkedést megkínzottsága miatt és nem azért, mert belátta annak helytelen voltát. Az állandóan ilyen légkörnek kitett gyerekek gyakran az utcára menekülnek a szülői házból, és nemritkán a drogfogyasztás rabjaivá válnak.

A verések másik lehetséges következménye az, hogy a  megvertben gyűlölet és harag ébred fenyítőjével szemben, amit ő a maga részéről ismét csak másokon, vélhetően gyengébb embereken tölt ki. Ez a veszély abban is megmutatkozik, hogy a megvert gyerekeknek körülbelül a fele az őt verő szülőt valamikor megüti, míg a nem vert gyerekek jóformán soha nem tesznek ilyet.

A verés megalázó, frusztráló mind a szülőnek, mind a gyereknek.

Összefoglaló tanácsok:

  • Vegyük komolyan gyermekünket, soha ne nevessük ki!
  • Tartsuk fontosnak gyermekünk kérdéseit és őszintén válaszoljuk meg azokat!
  • Mindennap fordítsunk bizonyos időt gyermekünkre. Ez alatt az  "odafigyelési idő" alatt gyermekünk határozza meg, mit szeretne velünk közösen csinálni.
  • Mutassunk példát az őszinteség, a beleérző képesség és a felelősségtudat területén.
  • Vállaljuk hibáinkat és ezzel mutassuk meg gyermekünknek, hogy még mi is tudunk naponta új dolgokat tanulni és hogy még mi, mint szülők sem vagyunk tökéletesek.
  • Ha szükségessé válik egy korlátozás, akkor próbáljuk meg a nyílt beszéd és az én-üzenet használatával, adott esetben a következmények és a megnyugvási idő segítségével végrehajtatni a számunkra fontos szabályt.
  • Mellőzzük a szidalmazással és veréssel járó büntetéseket!
  • Karoljuk fel gyermekünk nyiladozó teljesítőkészségét; és bízzuk meg a kicsit elvégzendő apró feladatokkal (pl. az asztal leszedésével). Így megismeri a felelősség vállalását és annak érzését, hogy a család hétköznapjaiban is tud hasznos segítséget nyújtani. Ezek a tapasztalatok emelik a önértékelést és egyúttal csökkentik az agresszív magatartásra való hajlamot.

Fontos: a kisgyermek- és óvodáskor a nevelési folyamat szempontjából a legfontosabb időszak! Az ebben az életkorban elkövetett nevelési mulasztásokat nem lehet az iskolában "kijavítani". Ezért is hasznos, hogy szorosan együttműködjünk az óvodákkal, ahol a nevelőknek szintén nagy a felelőssége.

Bookmark and Share

Az étkezés szerepe a gyermeknevelésben

2009.05.13. 13:14 - okosanya

Címkék: család gyerek terhesség étkezés étrend gyermeknevelés varázsleves

Elsősorban az alvásproblémákkal kapcsolatban szokott felmerülni, hogy figyeljünk oda gyermekünk étkezésére: bizonyos ételféleségeket ne adjunk lefekvés előtt a nyugodt alvás érdekében.

Olyan véleményeket is lehet olvasni, melyek szerint legalább 7 hónapis korig kell szoptatni a babákat, ha azt akarjuk, hogy okosak legyenek.

 

 

Ha jól meggondoljuk, tulajdonképpen már a terhesség alatt elkezdődik a gyermeknevelésre  való felkészülés, mivel az sem mindegy, hogy az édesanya mivel táplálkozik. Egyes vitaminok szedésével megelőzhetőek bizonyos betegségekek kialakulása, és vannak olyan táplálékkiegészítők, melyek állítólag jótékony hatást gyakorolnak a baba értelmi fejlődésére.

Ma már számos szakember, pszichológus megegyezik abban, hogy a fiatalkorú bűnözés egyik fő okozója a helytelen étkezés.

Michio Kushi (Egyesült Államok) makrobiotikus életmód és táplálkozás elterjesztője a következő történetről számolt be:

Az egyik börtönben bevezették a gabona alapú, kiegyensúlyozott vegetáriánus étkezést, aminek eredményeként jó magaviseletük miatt hamarabb szabadulhattak a rabok, és új életet kezdtek, propagálták az alternatív életmódot, szociális segítő szakmákban helyezkedtek el, néhányan vegetáriánus éttermet nyitottak.

Felmérések igazolják, hogy a legtöbb baleset is összefügg a hús és a cukor fogyasztásával, mivel a bomlástermékek károsítják az idegrendszert és a védekezési reflexeket.

Paul Carson: Ha a gyerek allergiás című könyvében az ételallergiáról írja: az allergiás reakciók legnagyobb részét a tehéntej, fehérliszt, a tojás, a citromfélék, csokoládé, mesterséges színezőanyagok, tartósítószerek, hal, csirke, marhahús, diófélék, paradicsom  felelős. Hatásuk az anyatejen keresztül is káros lehet a csecsemőre. A szerző szerint az allergia kialakulása valószínű a csecsemőkori tejes tápszer fogyasztására vezethető vissza.

Gyakran tapasztaljuk iskolás korban a figyelem összpontosítási képesség csökkenését, hiányát. A koncentráció és a gondolatok képzése összefügg a táplálkozással. Az idegrendszer anyagcseréje a cukor elégésétől nyeri az energiát. A vér alacsony cukorszintje a tudat elhomályosodásához vezet, sőt sokkot is okozhat.

Az úgynevezett idegvitamint, a B1-et a gabonában lévő cukor tartalmazza, amely főként a teljes gabonaszemben, illetve a teljes kiőrlésű lisztből készült tésztákban található meg. A B1 vitamin hiánya dekoncentráltságot, gyengeséget, nyugtalanságot, idegességet és heves szívdobogást okoz.

Még hosszan lehetne sorolni a példákat, hogy a nem megfelelő táplálkozás milyen nehézségeket okoz a gyermeknevelés során.

Főleg nekünk, édesanyáknak a feladatunk, hogy ügyeljünk a megfelelő, kiegyensúlyozott táplálkozásra. A gyermekeknek  a különböző életkorokban más és más a táplálék  szükséglete, ezekhez alkalmazkodva kell összeállítanunk a család étrendjét. Lehet, hogy kezdetben túlságosan időigényesnek tartjuk az állandó főzőcskézést, a későbbiek során viszont többszörösen megtérül ez az okos anyai gondoskodás.

Étrendünket célszerű szép lassan, fokozatosan átállítani, így kiélvezhetjük az egyes ételek kedvező hatását szervezetünkre. Kezdetnek indulhatunk egy levessel, melynek ide másolom a recepjét:

Katica varázslevese

Hozzávalók: 1-1 sárgarépa, karalábé, póré, 15 dkg sütőtök, ugyanennyi brokkoli, 1 fej hagyma, 1 nagyobb gerezd fokhagyma, 2 cm wakame alga, csipet tengeri só.

A hagymát és a fokhagymát apró kockákra vágjuk. A karalábét, sárgarépát 2-3 cm hosszú és 2-3 mm vékony csíkokra vágjuk. A póréhagyma fehérjét 2 mm-es karikákra szeleteljük, a zöld részét 2-2 mm-es kockákra aprítjuk. A sütőtök belsejét 2-2 mm-es kockákra vágjuk. A brokkoli szárát lehámozzuk, kisebb rózsáira szedjük, összevagdaljuk. (A mennyiségek és az arányok a család nagysága és ízlése szerint változhatnak.)

Vastag fenekű fazékba vagy öntöttvas lábosba beletesszük az olajjal, 1 csipet tengeri sóval a zöldségeket, 2 cm-es darab wakame algát belemorzsolunk (ásványi anyag!), és állandó forgatás mellett addig pároljuk, amíg a zöldség egy kevés levet ereszt. Feltöltjük vízzel úgy, hogy a zöldség felett 2-3 cm-ig érjen, beleteszünk 2 marék tojás nélkül készült biotésztát és felfőzzük. Ha a tészta megpuhult, és a zöldség fog alá való (tehát nem teljesen puha, de nem is kemény már), eloltjuk a gázt.

A levesbe tehetünk még tetszés szerint 2-3 evőkanálnyi akármilyen főtt gabonát, vagy hüvelyest, vagy mindkettőt. Hideg időben egy kis miszót is keverhetünk hozzá, teaszűrőn keresztül, hogy elolvadjon. (Ebbe a mennyiségbe 2 kávéskanálnyit tegyünk.) Ha sótlannak érezzük, utána sózzuk. 2 csipet finomra vágott petrezselyemmel vagy snidlinggel tálaljuk. Ízesíthetjük miszó helyett 1 evőkanálnyi shoyuval, mert ez ideálisabb a gyerekeknek.

(Horváth Éva- Szepesi Dóra: Boldog szülő, boldog gyermek című könyvéből való a recept.)

Miért hívják varázslevesnek? Mert odavarázsoljuk a gyerekeknek a létfontosságú zöldséget. Mert szükségleteinek, ízlésének megfelelően változtathatjuk, varázsolhatjuk. Az egész család szívesen eszi!

Sok sikert az egészséges étkezéshez vezető úton. Ha van egy jó recepted, oszd meg velünk!

Bookmark and Share

Öltözködés - Kisvakond nadrágja 2.

2009.05.12. 17:31 - okosanya

Címkék: baba öltöztetés

 Amikor nagyobb babának veszünk ruhát, sokkal bőségesebb a választék. Gondoljunk azonban arra, hogy csemeténk egyre mozgékonyabb, bármennyire ésszerűnek látszik is minél nagyobb méretet venni, túlzásba ne essünk. Ha lóg rajta a ruha, gátolja mozgását, és mire belenőne a gyermek, már kopott foltos, maszatos.

 

 

Könnyen mosható, könnyen száradó, vasalást nem igénylő holmikat vegyünk. A pasztellszínű ruhák előnytelenek, mivel gyorsan koszolódnak: a térdük a földön kenődik össze, a felsőrészük pedig evéskor.

Ennek a korcsoportnak a kertésznadrág a legideálisabb viselet, még akkor is, ha kislányunk van.

A kombidressz továbbra is alapdarab a baba ruhatárában, ugyanis az alul patentos body nem hagyja elmozdulni a pelenkát az izgő-mozgó babán.

Nagy hőségben a baba csak trikót kapjon a pelenka fölé. Ha kivisszük levegőzni, akkor jól be kell kenni a bőrét napvédővel. Mindig legyen rajta vászonkalapka, amely leégés ellen még kevés, de legalább árnyékolja az arcát és a nyakát. A légiós fazon különösen kedvező. Fiúkra-lányokra egyaránt adhatunk sortot, felsőrészt szellős anyagból. A lányok viselhetnek pamutruhácskát, de legyen rövid, nehogy zavarja a gyermeket mászás közben; legjobb, ha ezt csak ünneplőnek használjuk.

Télen meleg kezeslábas, bélelt kapucnis kabátka, lábzsák szükséges, amely melegen tartja a babát a kocsiban, de a mozgását nem korlátozza, gyapjú vagy irha bébicipő (ámbák az ekkora babák előszeretettel rúgják le a lábbelit).Az öltözék legyen minél egyszerűbb, a bonyolult kapcsokkal meggyűlhet a bajunk. Így kevésbé izzaszt meg a fel- és levétel, például, ha pelenkázni kell. A babák mesterien időzítik székletüket éppen akkorra, amikor állig felöltözve állunk az ajtóban.

Cipőre csak akkor lesz szükséges a babának, ha már elindult, addig legjobb neki mezítláb. Ha hideg van a mezítlábaskodáshoz, adjunk rá papucscipőt vagy csúszásgátló zoknit. A sima zokni csak a szőnyegpadlón jó. Ha a baba megcsúszik, utána esetleg nem akarózhat ismét két lábra állnia.

Éjszakára a hálózsák helyett adhatunk már pizsamát (lehet rövid vagy hosszú ujjú, a hőmérséklettől függően), a pizsamaalsó trikóval (melegebb időszakban), lányoknak hálóing (éjszakai pelenkázáshoz különösen kézre áll). Hőségben elég lehet egy body.

A nagyobb babákra jellemző, hogy az öltözködést mókának tekintik és nem hagyják, hogy ráadjuk a ruhát. Könnyebben megy az öltözködés, ha mi is beszállunk a játékba: amíg kifelé mászik a szobából, csapjunk le rá az ajtóban, és bújtassuk át a fejét a trikó nyakán. Ha másként nem megy, csiklandozzuk meg a hasát. Valószínűleg kacagva veti el magát, és nem áll ellen, amikor öltöztetjük.

Ölben esetleg készségesebben működnek közre - ilyenkor már szívesebben ülnek, mint fekszenek. Legyen a procedúra minél egyszerűbb, ne vesződjünk a bonyolul összeállításokkal. A kétrészes öltözéket gyakran könnyebb felügyeskedni, mint az egybeszabottat. Ha öltözködéskor mindig vergődik a babánk, tűnődjünk el azon, hogy muszáj-e ennyi mindent ráadni.

Bookmark and Share

Gyermekünk jellemzői 4-6 évesen

2009.05.12. 13:25 - okosanya

Címkék: gyerek szülő gyermek fantázia gyermeknevelés óvodás

 

Ebben az életkorban a gyermeket pozitív életérzés tölti el, mert egyre ügyesebben és pontosabban képes mozogni. Ez az életérzés szorosan kapcsolódik a pozitív önértékeléshez.

 

Minden gyerek rendelkezik a természetéből fakadó mozgásigénnyel, ez azonban azt is jelenti, hogy elegendő lehetőséget kell kapnia ahhoz, hogy ezt ki is tudja élni. Ez manapság nem is könnyű, gondoljunk csak a szűkös lakásokra és az életmódbeli szokásokra, ami már a kisgyermekeket is a képernyő vagy a számítógép elé kényszerítik.

Ebben az életkorban a beszédfejlődés egyre jobban halad. Négyévesen a gyerekek képesek beszámolni a saját élményeikről. Legtöbbször már nyelvtanilag tökéletesen helyes egész mondatokban tudnak beszélni. Továbbra is sok kérdést tesznek fel, mivel egyre inkább érdeklődnek az okok és összefüggések iránt.

A gyerekek képzeletében a különböző élmények kombinálódhatnak egymással. A fantáziát valóságként élhetik meg, és úgy is mesélhetik el. Eközben nem "hazugságról" van szó, hanem egyszerűen a gyermeki élet érzékelésének és az észleltek visszaadásának egy másik lehetőségéről.

Fokozatosan tudatára ébrednek képességeiknek. A sikereket saját ügyességükre és igyekezetükre vezetik vissza, a kudarcokat azonban szívesen fogják rá külső nehézségekre. A sikerek és kudarcok reális megítélését szüleik vagy nevelőik visszajelzései által tanulják meg. Fontos az őszinte értékelés. Ha a kicsi megbirkózott egy faladattal, alapvetően a dicséret álljon előtérben.

Ha megdicsérjük gyermekünket és újra és újra barátságosan felkérjük, hogy egy feladatot, játékot vagy valami új dolgot próbáljon ki, akkor megkönnyítjük számára az igény és a teljesítmény iránti motiváció kifejlesztését. Ezek fontos feltételei az eredményes iskolai tanulásnak.

Sok gyereknél felébred az érdeklődés saját nemisége iránt. Gyakran megfigyelhető a négy-ötéves kicsiknél, hogy különösen vonzódnak az ellenkező nemű szülőjükhöz. Ez a rendkívüli érdeklődés az azonos nemű szülővel való azonosuláskor, úgy ötéves korban megszűnik. A lányok érzik, hogy édesanyjukra hasonlítanak, a fiúk pedig édesapjukra. Kialakul a nemi szégyenérzet is.

A szülők által mutatott magatartásmintákat és értékeket a gyerekek átveszik, a lelkiismeret kialakulása fokozatosan lezárul. Sok gyerek most már nem csupán külső segítséggel tudja a "helyes" és "helytelen", a "jó" és "rossz" fogalmát megkülönböztetni, hanem lelkiismeretük segít nekik az ilyen jellegű különbségek felismerésében. A gyerekek ezután képesek a "hibás viselkedés" esetén bűntudatot érezni. Kialakul egy határozott igazságérzet is. Ha ajándékot osztanak szét, akkor az óvodás gyerekek azon vannak, hogy mindenki egyformán kapjon.

 

Bookmark and Share

A második és harmadik életév gondjai és megoldásai

2009.05.11. 13:04 - okosanya

Címkék: gyerek erőszak gyermek gyermeknevelés dackorszak

 

A gyermek növekvő kutatási és felfedező kedve próbára teszi a szülők idegeit és türelmét. Ezt a kutatási vágyat el kell fogadnunk természetes igényként. A kicsiknek elegendő alkalmat kell kapniuk, hogy mozoghassanak és próbára tehessék saját képességeiket.

 

 

 Egy óvodába még nem járó gyermek rengeteg tapasztalatot gyűjthet anyukája mellett a különböző házimunkák során. Amíg anyuka a konyhában ebédet készít, a kicsi szintén ott tevékenykedik; segít a zöldségeket megmosni, neki is van saját tálkája, amiben keverheti a szószt. Játszhat a fazekakkal és a serpenyőkkel. Közben lehet énekelni, mondókázni vagy egyszerűen csak beszélgetni a készülő ebédről.

Vizsgálatok igazolták, hogy az értelmi képességek fejlettsége és a kreatív gondolkodás tekintetében az anyukájuk mellől később érkező gyerekek  érettebbnek bizonyultak óvodás kortársaiknál, akik egész napjukat az óvodában töltötték.

A szobatisztaság fejlődése teljesen magától történik. Két-három évesen napközben fokozatosan kontrollálni tudják a gyerekek a vizelet- és székletürítést. Az éjszakai szobatisztaság később fejlődik ki. Mivel a szobatisztaság fokozatosan, magától alakul ki - ahogy a gyerek egyedül tanul meg járni is - ezzel kapcsolatban se gyakoroljunk szülői nyomást, hanem minden esetben újra és újra kedvesen bátorítsuk gyermekünket, hogy pisiljen és kakiljon a bilibe. Ha erőszakosan akarjuk rászoktatni a kicsit, az terheli és veszélyezteti a szülő-gyerek viszonyt, és ezzel akadályokat gördítünk a szabad fejlődés útjába.

Gyermekünk beszédfejlődését nekünk, szülőknek kell intenzíven segítenünk. Beszéljünk gyermekünkkel sokat, olyan dolgokról is, melyek a mi szempontunkból jelentéktelenek. Meséljünk arról, hogy éppen milyen tevékenységet végzünk, hogy érezzük magunkat. A második életévben a gyerekek gyakran tesznek fel úgynevezett "mi", a harmadik életévben pedig  "miért" kérdéseket is. Próbáljunk meg kérdéseikre türelmesen és őszintén válaszolni. Ez a folytonos kérdezősködés néha fárasztó lehet, de gyermekünk ezzel nem bosszantani akar. Ez a kérdezés egészen természetes és fontos a kicsi beszéd- és gondolkodásfejlődése szempontjából.

Énekeljünk és táncoljunk sokat gyermekünkkel; számtalan énekes játék és gyermekdal létezik, amelyekre mozogni lehet. Ha nincs elég tapasztalatunk éneklés ügyben, akkor látogassunk el különböző zenés foglalkozásokra, játszóházakba, ahol lehetőségünk nyílik gyermekünkkel együtt megtanulni a dalokat, nótákat.

A vásárlás, mint jellemző konfliktusterület:

Egy hároméves kisgyerek a bevásárlóközpontban a pénztárnál kitett cukorkákból szeretne kapni. Anyuka azonban azzal a magyarázattal utasítja el gyermekét, hogy otthon még nagyon sok édességük van. A gyermek ezt a korlátozást hatalmas frusztrációként éli meg. Heves harag ébred benne, visítani kezd és a padlóra veti magát.

Egyes szülők hangosan megszidják vagy akár meg is ütik gyermeküket. Ezzel a gyermeki agressziót megpróbálják egy még erősebb ellenagresszióval elnyomni. A gyermek haragérzetét ez azonban nem szünteti meg, inkább felerősíti.

Egy másik reagálási lehetőség az engedékenység, amit szintén sok szülő választ. Ezeket a szülőket a dacos viselkedés úgy elbizonytalanítja, hogy mindent megtesznek gyermekük mielőbbi lecsillapításáért. A gyerek akarata ugyan teljesül, viszont így megtanulja, hogy az indulatos viselkedésével sikert ér el. Ez a magatartás  megerősödik és egyre gyakrabban lépne fel, ha a szülők újra és újra nem engednének, így a szülők gyerekük rabszolgájává válnak.

Így reagáljunk a dacrohamokra:

Egy dühös dacreakció kezelésének legjobb módja az, hogy elviseljük a gyermek haragját és mérgét. Tartsuk szeretetteljesen karjainkban gyermekünket és hagyjuk, hogy ott mérgét kitombolja anélkül, hogy szemrehányásainkat rázúdítanánk. Fontos felismernünk, hogy a düh gyermekünk hatalmas tehetetlenségének kifejeződése. Segítsük őt ebben a tehetetlenségben, mondjuk el neki, hogy szabad dühösnek lenni, de azt is mondjuk el, hogy döntésünket nem változtatjuk meg. Addig tartsuk átölelve, amíg nem nyugszik meg, aztán mondjuk el neki, hogy mennyire szeretjük és magyarázzuk el döntésünk okát, még akkor is, ha úgy gondoljuk, hogy még nem érti meg.

Ha gyermekünk gyakran dacol, ez azt is jelentheti, hogy túl sok korlátot állítunk elé, vagy a kicsinek több figyelemre és közelségre van szüksége.

Gyakori konfliktusterületet jelentenek ebben a korban a közös étkezések. A gyerekek sokszor nem akarják a felkínált ételt megenni.

Nem szabad a gyereket az evésre kényszeríteni, joga van eldönteni, eszik-e és mennyit. Fontos, hogy ilyen helyzetben ne adjunk neki édességet vagy nyalánkságot csak azért, hogy valami legyen a pocakjában.

Legközelebb csak a következő közös étkezésnél kínáljuk meg étellel és közben esetleg néhány gyümölcsdarabbal csillapítsuk éhségét. Így gyermekünk elfogadja az étkezési időket, és mi sem leszünk a kicsi "konyhai rabszolgája".

A határok meghúzása elengedhetetlen.

Fontos, hogy ne tűrjük el gyermekünk agresszív viselkedését, hanem a határhúzás eszközeivel állítsuk meg. Ha gyermekünk erőszakos akcióját tétlenül végignézzük, a kicsi számára ez azt az üzenetet hordozza, hogy az erőszak rendben van. Ez az üzenet alapja lehet az erőszakos irányba történő fejlődésnek, ezért közbe kell avatkozni.

Összefoglaló tanácsok:

  • Fogadjuk el gyermekünk felfedezési vágyát, és átgondoltan, de következetesen húzzuk meg a határokat.
  • Dicsérjük meg a kicsit, ha sikerült neki valami.
  • Beszélgessünk vele sokat.
  • Türelmesen válaszoljuk meg kérdéseit, magyarázzuk el döntéseinket.
  • Próbáljunk meg egy alapvetően pozitív családi légkört teremteni, legyünk őszinték, még az érzéseinkkel kapcsolatban is. Ha haragszunk, azt is hozzuk nyugodtan gyermekünk tudtára, de ne legyünk haragtartók.
  • Ha szükségessé válik a korlátozás, igyekezzünk konfliktushelyzetben olyan nyugodtak maradni, amennyire csak lehetsége.
  • Ne engedjük, hogy gyermekünk erőszakosan viselkedjen. Azt se hagyjuk, hogy megüssön esetleg szidalmazzon bennünket vagy másokat.
Bookmark and Share

Gyermekünk második és harmadik életéve

2009.05.10. 22:31 - okosanya

Címkék: gyerek gyermeknevelés dackorszak

Ebben a korban a gyerekekben küzd a nevelő személyhez való kötődés igénye, a kutatási vágy és a szeretett személyről való leválás. Ismerős környezetben többnyire a felfedezési vágy kerül ki győztesen. Ismeretlen helyen a kötődés iránti igény győzedelmeskedik. Minél nagyobb az otthoni védettség (meleg családi környezet),  annál könnyebb a leválás.

Az első életév vége felé, amikor gyermekünk elbizonytalanodik, ránéz arcunkra, keresi velünk a szemkontaktust, hogy lássa, mi hogyan ítéljük meg a helyzetet, így állapítva meg érzelmi állapotunkat. Amikor túl messzire távolodik vagy új benyomások érik, az elbizonytalanodás pillanatában szüksége van arra, hogy gyorsan visszaszaladhasson hozzánk, a biztonságos és védett helyre.

Semmi sem ad olyan nagy biztonságot, mint az érintés. Az érintéseket bőrünkön keresztül fogjuk fel és hatásuk a felszínről halad megnyugtatóan befelé.

Az első életév végétől, de inkább a második évben gyermekünk  megtanulja a mozgásokat úgy utánozni, hogy nem néz oda. Kialakul a testbeszéd és a  mimika, fokozatosan beleképzeli magát más emberek helyébe. Ez a fejlődés vezet oda, hogy egyre inkább különbséget tud tenni az "én" és "te" között.

18-20 hónapos korban megjelennek a gondolatbeli tervek első csírái. Ezek az ún. dackorszak kezdetéhez kapcsolódnak. Gyermekünk újra és újra átéli, hogy ötletei és tervei, az ebből eredő cselekvések nincsenek összhangban a mi elképzeléseinkkel. Megtapasztalja az első összeütközéseket is, melyek az "én"  és a "te" közötti különbség fontos élményeként nagy jelentősséggel bírnak.

Ez az ún. dackorszak, amikor gyermekünk a frusztrációkra erős dühkitörésekkel reagál, nagyjából a második életév második felétől a harmadik, néha negyedik évig is megfigyelhető. A dührohamok gyermekünk adott pillanatban fennálló rossz életérzésének kifejeződései, és egyúttal jelzés számunkra, hogy jó volna, ha engednénk. Itt azért megjegyezném, hogy dacolni csak az tud, aki ismeri az alternatívákat.

A második életévben gyermekünk többnyire ún. egyszavas mondatokban beszél: egy szót használ egy egész mondat kifejezésére.

A beszéd fontos feltétele a komplex gondolkodásnak. A gondolkodás lassan érik, két, két és fél évesen gyermekünk már tudja a tárgyakat színük, alakjuk és nagyságuk szerint rendezni, de egy ok és hatása közti összefüggés biztos felismerésére még nem képes. Mennyiségfogalma még szintén nem fejlődött ki. Ebben a korban "prelogikus gondolkodásnak" nevezzük gondolkodását. A macit vagy babát simogatja, eteti, tisztába teszi, úgy viselkedik velük, mintha emberek volnának.

Megfigyelhető nála a "mágikus gondolkodás" is. Sok hétköznapi dolgot úgy él meg, mintha varázsütésre történt volna. Fantáziáját gyakran foglalkoztatják a varázslók, boszorkányok, szörnyek és hasonló lények.

A második életévtől gyermekünk alaposabban megfigyeli környezetét és az ott levő tárgyakat, megpróbálja játékosan felderíteni és szétszedni azokat. Mindig a mozgási képességeinek megfelelően játszik.  Az olyan egyszerű játékok érdekesek, mint a labda, egy kisautó vagy egy egyszerű baba. Az építőkockák egymásra rakosgatása, a firkálgatás mind fontos játékos élettapasztalatok, környezetét a játékon keresztül kutatja ki.

A teljesítménykészség jeleit szintén a második életévben ismerhetjük fel. Gyermekünk mindent egyedül akar csinálni, segítség nélkül szeretne boldogulni.

A "helyes", "helytelen", a "jó" és "rossz" érzése a szülői példa alapján fejlődik ki. A tőlünk megtanult értékek minden egyes megszegése miatt a lelkiismerete bűntudatot okoz. Már három-négy évesen képesek egyes gyerekek a lelkiismeretfüggő belső önszabályozásra.

Az olyan gyerekeknek, akik úgy nőnek fel, hogy hiányzik a megbízható kötődés szüleikhez, talán, mert verték vagy bántalmazták, vagy úgy érezték, nem szeretik őket, nehezükre esik a lelkiismeret kialakítása. A hiányzó lelkiismeret mindig kockázati tényezőt jelent az erőszakosság kifejlődése tekintetében.

Bookmark and Share

Öltözködés - Csecsemő 1.

2009.05.07. 13:56 - okosanya

Címkék: csecsemő öltözködés mondóka

 

A kicsi gyermekek gondozása fárasztó, de örömteli feladat. Ha gyakorlatot szerzünk benne, és kiismerjük gyermekünk igényeit, a naponta visszatérő programpontokat játékos, fejlesztő együttlétekké avathatjuk.

 

 

Új sorozatommal az öltözködést, mint kritikus pontot járjuk körül, melyből nemcsak a csecsemő öltöztetéséhez adunk tanácsot, hanem megtudhatjuk, hogyan kerülhetők el a felesleges súrlódások, amikor egyre önállóbb gyermekünk egyedül akar öltözködni, vagy épp nem hajlandó cipőt húzni.

Az újszülötteket a legpraktikusabb kombidresszbe, más szóval body-ba öltöztetni, mivel ez rásimul a kis testére és nem gyűrödik össze a hátán, mint régen a kisingek.  A body azért is jó, mert nem hagyja elcsúszni a pelenkát. Erre jöhet a lakás hőmérsékletétől és az időjárástól függően a rövidujjú, ujjatlan vagy hosszú ujjú,    alul patentos rugdalozó.

Télen használjunk meleg, hosszú ujjú rugdalózót, nyáron néha egy szál ujjatlan rugdalozó önmagában is elég öltözet a babának.

Az időjárástól és a szállítóeszköztől is függ, hogy mit adjunk a babára a szabadban. A csecsemő még nem ura a hőháztartásának, ezért túlhevülhet vagy áthűlhet. Tehát télen a babakocsiban meleg bundazsákot használjunk, sapka mindig legyen rajta hidegben, a bébicipő és a kiskesztyű pedig védi a lehűléstől. Ha csak bébihordozóval megyünk valahova, elég egy vastagabb kabátka, sapka és egy jó meleg pléd takaróként. Melegben a baba akkor érzi jól magát, ha minél kevesebb réteg van rajta (de a naptól feltétlenül óvni kell). Úgy adjunk rá egyre több réteget, ahogy hűvösödik az idő.

Hathónapos kor alatt a baba bőrét mindig védeni kell a közvetlen naptól. Ha kalap van rajta, arcát, nyakát nem éri sugárzás. A széles karimájú kalap a legjobb, amelyik árnyékolja az arc és a nyak nagy részét. Egyik-másik kalap külön lebennyel védi az érzékeny tarkót. A védőöltözéken kívül kellhet napernyő, napvédő krém is.

A zokni, rugitappancs kényelmetlen lehet a babának, ha szoros, ezért mindig ügyeljünk arra, hogy a megfelelő méretet vegyük.

A bababoltok bőséges cipőkínálata arra csábítja anyukákat, hogy minél előbb szerezzenek be egyet-kettőt a csemetéjüknek. Igazából, amíg nem indul el a baba, felesleges cipőt hordania. Hidegben használjunk csak bébicipőt vagy vastag zoknit. A babának az a jó, ha szabadon mozgathatja, nyújtogathatja, tekergetheti a lábujjait.

Hathetes kortól már adhatunk külön hálóruhát a babára, ez is segíti őt abban, hogy különbséget tegyen nappal és éjszaka között. Legpraktikusabb éjszakai ruha a cipzáras hálózsák; meleg és kényelmes is.

A pici baba még nem tud felülni öltöztetéshez. Kardigán vagy kabátka feladásához fektessük a hátára és a következőket tegyük:

  1. Fektessük hanyatt a kigombolt kabátkára, és igazítsuk a kezéhez mindkét karöltőt. Finoman, de határozottan mozgassuk.
  2. Dugjuk ujjunkat a kabátka ujjába, fogjuk meg a baba kezét, és húzzuk át rajta. Vigyázzunk, hogy a körme ne akadjon bele.
  3. Ha már mindkét ujjba belebújtattuk a kezét, csukjuk be elől a patentokat, és igazítsuk a fejére a kapucnit. Ellenőrizzük, hogy a ruhanyak nem túl szűk-e.

 

Túlélési tippek csecsemőkhöz kezdő anyukáknak:

Sok baba sír öltöztetés, vetkőztetés közben, emiatt nem szabad pánikba esni, nem a mi hibánk. A következőkkel enyhíthetjük bánatát:

  • A szoba legyen elég meleg.
  • Csak akkor öltöztessük át, ha feltétlenül szükséges.
  • Sokan kezdő szülőként abba a hibába esnek, hogy szebbnél szebb babaruhákat vásárolnak és nagy örömükben nem is nézik meg, hogy esetleg  a gombok, patentok nem jó helyen vannak, vagy a dízájnos megoldás nem lesz igazán kényelmes a babának. Válasszunk a méretének megfelelő ruhát, olyat, amit egyszerű ráadni és levenni is.
  • Finoman, de határozottan nyúljunk hozzá öltöztetéskor.
  • Mosolyogjunk a babára és gügyögjünk neki megnyugtatóan, amíg öltöztetjük. Énekelhetünk és mondókázhatunk is öltözködés közben; a babák nagyon szeretik hallgatni édesanyjuk hangját:

                                               Először az ingecskét,

                                                           Utána a szvetterkét,

                                                           Bugyikát és nadrágot,

                                                           Zoknit és a topogót,

                                                           Fordulj erre, fordulj arra,

                                                           Felöltözött a kisbaba.

 

Bookmark and Share

A baba első évének jellemzői és problémái

2009.05.07. 00:07 - okosanya

Címkék: család gyerek gyermek baba sírás

A baba születésével alapvetően megváltozik a család élete és ezzel együtt a férj és feleség partnerkapcsolata is.

Tapasztalatlan anyukaként könnyen kétségbeeshetünk, ha nem sikerül valamit úgy megoldani, ahogy elterveztük. Nem készültünk fel arra, hogy egy kisbaba mellett bizony nem lehet tökéletes háztartást vezetni és sok mindenről le kell mondanunk. Sokat segíthet, ha férjünk megértést tanúsít a változások iránt és megegyezünk abban, hogy az első néhány hónapban a babával való foglalatosság a legfontosabb. Ha úgy érezzük, nem bírjuk a terheket, bátran kérjünk segítséget szüleinktől, környezetünktől.

Mivel a kisbaba első hónapjaiban még tehetetlen, gyámoltalan kis "csomag", ezért szüksége van arra, hogy mindig mellette legyünk, gondoskodjunk róla.

A babák általában sokat alszanak, ezért időben meg kell tervezni, hol legyen a  kiságy. A legjobb, ha a közelünkben alszik, velünk egy szobában. Jó, ha a kicsi két alvás közti időszakában is érzi, hogy nincs egyedül. Ezt úgy tudjuk megoldani, hogy amikor felébred és esetleg sír, azonnal odamegyünk hozzá és megvigasztaljuk.

A baba nemcsak azért sírhat, mert éhes, ezért amikor felvesszük, először próbáljuk megnyugtatni. A testi közelség, simogatás és a masszázs nagyon fontos élmény a kisbaba számára. Ha ezek után továbbra is bizonytalanok vagyunk a sírás okát illetően, csak akkor kínáljuk meg ennivalóval. A legjobb, ha anyatejjel, mivel a szoptatás elmélyíti az anya és gyermek közti kapcsolatot. Ha nem tudunk szoptatni, az sem tragédia, manapság már nagyon jó helyettesítői léteznek az anyatejnek.

Nem helyes, ha a kisbabának minden sírás alkalmával cicit vagy cumisüveget dugunk a szájába, mert lehet, hogy csak magányosnak és szomorúnak érzi magát. Ha viszont azt tapasztalja, hogy lelki szükség esetén táplálékkal vigasztaljuk, ezzel hozzájárulhatunk egy későbbi túlsúllyal járó evési zavar kialakulásához.

A hatodik-nyolcadik hónapban a mozgás gyors fejlődésnek indul, ezzel együtt megnő  a baba  felfedezőkedve.  Egyre inkább megtanulja a várakozást és előre tudja, hogy tud bizonyos célokat elérni. Egyre gyakrabban ütközik olyan határokba, amit nem szeretnénk, ha átlépne. Ez azt jelenti, hogy a nyolcadik hónaptól szükségessé válhat a baba első óvatos, nevelő célzatú korlátozása.

Célszerű egyszerű, világos, egyértelmű és határozott szavakkal elmagyarázni a korlátozást és felajánlani egy alternatívát. Nem szerencsés túlságosan megnyirbálni a baba felfedező és kipróbálási igényét, mert ez súrlódásokhoz és konfliktusokhoz vezethet.

Legyünk szeretetteljesen következetesek, igyekezzünk megérteni a "baba-igényeket" és vigasztaljuk meg, ha szükséges. Vegyük figyelembe, hogy a baba nem akar bennünket bosszantani. Az ébredező felfedező vágy alapvetően fontos és normális a baba fejlődése szempontjából.

Akkor kell beavatkozni, ha a baba rombolni kezd, ha saját magát veszélyezteti, vagy másoknak fájdalmat és stresszt okoz. Meg kell tanulnia mások határait is elfogadni.

Lakásunkat rendezzük át gyermekbaráttá és próbáljuk meg higgadtan szemlélni gyermekünk "kutató tevékenységét".

Bookmark and Share

süti beállítások módosítása