A nagylányomnak 6 éves korában kiesett az első két foga és még iskolakezdésre sem nőtt ki, ezért kissé érdekesen ejtette a hangokat, minek következtében logopédiai fejlesztésre "ítélték". Szerencsére egy aranyos nénihez került, így különösebben nem viselte meg.
Bár egy "kedves" anyuka, amikor meghallotta, hogy a lányom logopédiára jár, megjegyezte neki, ne mondja hangosan, ezt inkább titkolni kell, nem dicsekedni vele. Szegénykém nem értette, miért ne mesélhetné el, milyen különórákra jár. Győztem magyarázkodni, hogy a néni nem is "úgy" gondolta, pedig dehogynem. Néha annyira rémesen tudnak viselkedni a felnőttek!
Amikor a pici lányom (második gyerekként szerintem elég későn) elkezdett beszélni, észrevettem, hogy nem tisztán ejti a hangokat, ezért amikor a nagylányommal gyakoroltuk a logopédiai feladatokat, a kicsivel is mondattam, hátha neki is használ. Szakembernél nem voltunk, de véleményem szerint sokat fejlődött a kiejtése.
A nagylányommal rengeteget mondókáztunk, nyelvtörőztünk anélkül, hogy tudtam volna, ez milyen hatással lesz az iskolai munkájára. Aztán a tanév során lehetőségem adódott több alkalommal is nyílt tanítási napon résztvenni, ahol a tanító néni elmesélte, miért is olyan fontosak a nyelvtörők és miért kell még első osztályban is minél többet mondogatni.
Az olvasás és helyesírás sok-sok összetevőből álló, bonyolult folyamat. A legtöbb kisgyereknek gondot okoz meghallani és elkülöníteni a hangokat, melyekből egy szó felépül. Az utolsó óvodai szülői értekezleten szintén elhangzott, hogy a gyerekek mennyire képesek félrehallani a hangokat és teljesen más szót rögzítenek, mint amit az óvónénik tanítanak; csak akkor ennek nem tulajdonítottam különösebb jelentőséget.
A diszlexiás gyerekeknek ez különösen nehéz, ám kutatások támasztják alá, hogy a korai fejlesztés jelentősen csökkentheti gondjaikat. Ha a családban előfordult már diszlexia (minthogy a hajlam általában öröklődik), olyan gyakran kell ismételgetnünk az alábbi nyelvtörőket, amilyen gyakran csak tudjuk.
Kedden kedvem kerekedett
Kedden kedvem kerekedett
kétkerekű kocsimon kikocsikázni.
Kocsikázás közben kitörött
Károly kocsisom karja.
Kérlek, kedves komám,
Kelemen,
küldjél két kiló kámfort
Károly kocsisom karjának
kikúrálására.
Mit sütsz, kis szűcs
Mit sütsz, kis szűcs?
Tán sós húst sütsz, kis szűcs?
Répa, retek, mogyoró
Répa, retek, mogyoró,
Korán reggel ritkán rikkant a rigó.
(Ezt a mondókát annyiszor elmondattam a pici lányommal, hogy szerintem már nagyon megunta, mivel most már csak nagy ritkán hajlandó az eredeti szöveggel mondani. Helyette inkább kitalál valamit: például ... rikkant a béka, a mesekönyv, a mama, a hátizsák, a cornflakes, épp, ami eszébe jut. Sok vicces percet szerez nekünk ezzel a kis tréfával.)
Sárga bögre, görbe bögre
Ismételjük el, amilyen gyorsan csak tudjuk, egymás után tízszer.
Egy kupac kopasz kukac
Egy kupac kopasz kukac,
meg még egy kupac kopasz kukac,
az két kupac kopasz kukac.
Ismételjük el, amilyen gyorsan csak tudjuk, egymás után tízszer.
Az ibafai papnak
Az ibafai papnak fapipája van,
Tehát az ibafai papi pipa papi fapipa.
Mit tanul gyermekünk?
Nincs ennél jobb módja felhívni a kicsi figyelmét a szavakat alkotó apró hangokra. Nagyon jó hosszabb autózás során unaloműzőnek; akkor az igazi, ha mi is beszállunk (mármint a "nyelvtörésbe").
Utolsó kommentek