A fejlődés a csecsemő idegrendszerének érettségétől függ. Az egyes idegeket körülvevő myelinhüvely teszi lehetővé az ingerület gyorsabb vezetését. A születéskor számos ideg körül még nincs myelin, tehát az újszülött idegrendszere még nincs teljesen kialakulva. Két évbe is beletelik, amíg az agyon kívül lévő idegeken kifejlődik a myelinhüvely; ez az egyik oka annak, hogy a totyogó mozgása koordinálatlan, és ezért nem lehet tisztaságra szoktatni kétéves kora előtt, amikor is idegrendszerének fejlettsége lehetővé teszi számára, hogy uralja a hólyag- és bélműködését.
Noha kisgyermekkorban a fejlődés gyorsabb, mint később bármikor, a folyamat nem ér véget a gyermekkorral - valamennyien egész életünk során tanulunk és érünk.
A FEJLŐDÉS FŐBB ÁLLOMÁSAI:
Hathetes korára
- Mosolyog.
- Figyel.
- Hason fekve rövid ideig felemeli és megtartja a fejét.
Három hónapos korára
- Megtartja a tárgyat, amelyet a kezébe adunk.
- Megismer embereket és tárgyakat.
- Kacag, ha jókedvű.
- Meg tudja tartani a fejét és a vállát.
Hat hónapos korára
- A hasáról a hátára tud fordulni.
- Megtámasztva ül.
- Megfogja a csőrös poharat vagy az üveget, általában két kézzel.
Kilenc hónapos korára
- Önállóan ül.
- Csipesszerűen fog.
- Figyel a nevére.
- Mászik.
- Integet.
Egyéves korára
- Jár, ha fogjuk az egyik kezét.
- Kimondja az első igazi szót.
- Marokra fogja a ceruzát.
Kétéves korára
- Tud futni, a lépcsőn még inkább mászik.
- Kétszavas mondatokat használ.
- Összetett kéréseket is teljesít.
Hároméves korára
- Mondatokban beszél.
- Segítséggel felöltözik.
- Önállóan használja a vécét.
- Képes háromkerekű biciklin biciklizni.
Négyéves korára
- El tudja mesélni, amit a képen lát.
- Elkezd számolni.
- El tudja kapni a labdát.
Ötéves korára
- Tisztán és többnyire logikusan beszél.
- Egyszerű szavakat el tud olvasni.
- Tud rajzolni és másolni.
A fenti adatok alapján sok szülőben felmerülhet a kérdés, mi van akkor, ha az én gyermekem csak később éri el a fejlődés egyes állomásait. A válasz nagyon egyszerű: semmi. Az adatok ugyanis csupán az átlagot jelzik, nagyon sokan később vagy korábban érik el a fejlődés állomásait.
A fejlődés megítélésében nem csupán az a fontos, hogy mit tud már csinálni, hanem az is, hogy milyen jól csinálja.
Egyes csecsemők azért fejlődhetnek például gyorsabban a többinél, mert ehhez a családi hajlam is hozzájárult: a későn elinduló totyogónak esetleg az apja is későn kezdett járni.
A gyermek személyisége is jelentősen befolyásolja a fejlődést. Egy erősebb akaratú, önállóbb gyermek hamarabb szerezhet meg és alkalmazhat új készségeket, mint egy békés, szelíd baba.
A gyermek jövője inkább múlik a személyiségén, mint az értelmi képességein.
Ha valaki esetleg azért aggódik, mert koraszülött a babája és úgy érzi, ezért nagyon le fog maradni a fejlődésben, megnyugtatom: ez a tény nem lassítja a baba fejlődését. De tekintetbe kell venni, hogy ideje előtt kezdte az életet, mire viszont eléri a kétéves kort, nem lesz különbség a koraszülött és az időre született baba között.
Utolsó kommentek