Míg néhány embernek olyan a memóriája, mint a szivacs és minden szükséges információt magába szív, legtöbbünknek (különösen a gyermekeknek) emlékeztetőkre van szükségünk, hogy ne felejtsük el, mit kell tennünk.
A listák készítése az egyik legegyszerűbb eszköz arra, hogy megtanítsuk gyermekünket a rendszerességre. Gyakorlati példával is szolgálhatunk az írás használatára a mindennapi életben. Például:
- Bevásárlás: írjuk az ábécé betűit egy nagy papírlap szélére. Minden betűhöz kérjünk gyermekünktől egy mindennapi vásárolnivalót (a ritkább betűk esetében, válasszunk olyat dolgot, aminek a nevében van valahol a betű). Ez a feladat a szülők agyát is megdolgoztatja, ugyanis egyáltalán nem könnyű - szerintem - "w"-vel és "y"-nal bevásárolnivalót találni.
- Mit vigyünk? - például kirándulásra, nyaralásra vagy a nagymamához hétvégére. Kérjük meg a gyermeket, hogy segítsen összeállítani a szükséges dolgok listáját kategóriák szerint: játék, könyvek, ruhák, stb.
- Naplóvezető játék - játsszuk el a gyermekkel ezt a játékot, hogy megdolgoztassuk a memóriáját. Segítsünk neki összeállítani egy listát, azokról a dolgokról, amelyeket ma tett. Kezdjük azzal, hogy "felkelés reggel", majd folytassuk: "reggelizés", "indulás az óvodába", "ebéd", "alvás", játék", stb.
Felhívhatjuk gyermekünk figyelmét a sokféle listára; meséljük el neki, hogy vannak bizonyos listák, melyek ábácé-sorrendben vannak, míg más listáknál a sorrend attól függ, hogy mit vagy kit kedvelünk jobban. Amikor például azon gondolkodik a gyermek, hogy kit hívjon meg a szülinapi bulijába, a lista minden bizonnyal azokkal kezdődik, akiket a legszívesebben látna.
A listákat nem kell mindig leírni, kisebb gyermekeknél ezt nem is lehet, náluk elegendő a beszélgetés, illetve, ha szeret rajzolni, akkor az írást kiválthatja rajzolással is. Például a bevásárlólista összeállításánál lerajzolhatja a bevásárolnivaló dolgokat, esetleg különböző képes újságokban keresgélhet képeket és azokat beragaszthatja a listára.
Egy nagyobb gyermek esetében, aki már kezd önállóan írni, szívesen készíti el saját listáit írásban.
Amióta elkezdődött az iskola, nálunk rendszeresen problémát okozott, hogy az addig szabad játékra való időbe hogy illesszük be a tanulást, gyakorlást. Valahogy mindig vasárnap délutánra halasztódott az iskolai feladat és mindig kapkodás lett belőle. Ennek megszüntetésére kitaláltam, hogy a nagylányom írja össze, hogy mit szeretne a hétvégén csinálni és közösen megbeszéltük, hogy a különböző programok között hova lenne ésszerű a tanulást beiktatni. Mindenféle időpontot kipróbáltunk és nekünk az jött be, hogy a koncentrálást igénylő feladatokat (például írás gyakorlás, matematika) rögtön reggeli után, kora délelőtt végezzük el, a rajzolást, olvasást pedig a kora délutáni órákban, így az estéink teljesen szabadok lettek és sehonnan nem kellett hazarohannunk azzal, hogy "jaj, nekem még házit kell írnom".
Mivel a gyermekek szeretnek arról ábrándozni, hogy mit lenne jó kapni karácsonyra, húsvétra vagy a születésnapjukra, folyamatosan lehet kiegészíteni a kívánt ajándékok véget nem érő listáját. Kisebb gyermekek esetében a rajzolás szintén elfogadott.
Utolsó kommentek